Data publikacji: 01.08.2025
Zarówno w Polsce, jak i na świecie, można zauważyć rozwijającą się tendencję do usuwania tatuaży, choć nie oznacza to, że ich popularność spada – przeciwnie, nadal są bardzo modne. Jednak wraz z upowszechnieniem tatuaży rośnie też liczba osób, które decydują się na ich usunięcie lub korektę.
W USA i w Europie Zachodniej rynek usług związanych z usuwaniem tatuaży dynamicznie rośnie – nawet o kilkanaście procent rocznie.
Rozwój technologii (np. lasery pikosekundowe) sprawia, że zabiegi usuwania tatuaży stają się skuteczniejsze i mniej inwazyjne.
Dawniej tatuaż miał silniejszy wydźwięk kontrkulturowy, dziś jest bardziej mainstreamowy, co prowadzi do tego, że ludzie często robią tatuaże impulsywnie, a potem tego żałują. Do usuwania tatuaży motywują też zmiany w życiu – praca, związki, styl życia.
Branża kosmetyczna i estetyczna reagują na te tendencje – powstają miejsca specjalizujące się tylko w usuwaniu tatuaży. Wiele gabinetów kosmetologii estetycznej wprowadza tę usługę jako standardową ofertę.
Ceny stają się bardziej przystępne, choć nadal są stosunkowo wysokie – usunięcie większego tatuażu to wydatek od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Według raportu Allied Market Research, globalny rynek usług usuwania tatuaży do 2035 r. osiągnie wartość 4 mld dolarów, wykazując średnioroczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie ponad 19 proc.
Podobnie rozwój tego rynku widzi Fortune Business Insight. Według tej firmy analitycznej w 2032 r. rynek osiągnie wartość 3,57 mld dolarów, a w 2025 r. będzie wart już 1,29 mld dol. Średniorocznie będzie rósł o 15,6 proc.
Stany Zjednoczone są regionem świata, który wskazuje na globalne tendencje. Tutaj jest najwięcej osób noszących tatuaże – według danych Pew Research Center, 41 proc. osób poniżej 30. roku życia ma co najmniej jeden tatuaż. Zarazem jedna czwarta wszystkich dorosłych osób, które zrobiły tatuaż – żałuje tego.
Z danych zebranych przez firmę Removery (specjalizuje się w laserowym usuwaniu tatuaży) w latach 2019-2024 wśród 200 tys. osób w USA, Kanadzie i Australii, które usuwały tatuaż, wynika że najczęściej na taki krok zdecydowały się osoby w grupie wiekowej 18-39 lat. Ich tatuaże znajdowały się miejscach szczególnie widocznych, takich jak przedramię, dłoń i twarz. Czarny tusz był najczęściej wybieranym kolorem tatuażu.
Źródło: Removery
Coraz więcej osób wykonuje nowe tatuaże, ale też coraz więcej osób decyduje się na korektę, przykrycie starego wzoru (cover-up) lub całkowite usunięcie już istniejących tatuaży. Jest wiele powodów. Tatuaże blakną, wymagają poprawek. Nie zawsze w przeszłości były wykonane przez wprawnego tatuatora. Zmienia się też moda na wzory tatuaży. Często młode osoby poprzez tatuaż utrwalają swoje sympatie – bywa, że związek nie przetrwa, ale tatuaż jest na lata. Decydują się więc na usunięcie wytatuowanego imienia lub symbolu, ewentualnie przykrycie innym wzorem. Z biegiem lat może zmieniać się światopogląd, przekonania, które często są manifestowane przez tatuaż. Bywa też, że usunięcie tatuażu jest konieczne w związku ze zmianą ścieżki zawodowej.

Nie bez znaczenia dla trendów są decyzje znanych osób, które decydują się na usuwanie tatuaży, nierzadko pokrywających dużą część ciała
To, że więcej osób decyduje się na usunięcie tatuażu jest też związane z dostępem do nowych, bezpiecznych i skutecznych technik.
Kampanie edukacyjne, reklamy klinik oferujących usługi usuwania tatuaży oraz rekomendacje lekarzy wskazują na postęp technologiczny i minimalizację ryzyka związanego z zabiegami. W związku z tym potencjalni klienci z większym przekonaniem poddają się takim zabiegom, wiedząc, że wiąże się to z minimalnymi obawami i skutkami ubocznymi
– czytamy w raporcie branżowym przygotowanym przez IMARC Group – amerykańską firmę badawczą.
Analitycy z IMARC Group zauważają także, że istotne znaczenie ma dostępność informacji o wszystkim, co jest związane z tatuowaniem skóry w internecie i w mediach społecznościowych. W “socjalach” ludzie dzielą się także swoimi doświadczeniami z usuwaniem tatuaży. Inspirujące mogą być decyzje idoli – muzyków, aktorów, gwiazd, influencerów, którzy decydują się na usuwanie tatuaży. Tak jak np. Pete Davidson, który 23 października 2024 r. pokazał się po raz pierwszy z niemal “czystymi” rękami, które wcześniej były niemal całe pokryte tatuażami.
Aktor programu Saturday Night Live w 2020 roku poinformował, że rozpoczyna długoterminowy proces usuwania tatuaży, aby móc ubiegać się o kolejne role aktorskie. Przyznał wówczas, że “wypalanie” tatuaży jest gorszym procesem niż ich robienie.
Wśród innych znanych gwiazd, które publicznie mówiły o pozbywaniu się tatuaży są m.in. Eva Longoria, Khloé Kardashian, Tallulah Willis, Sarah Hyland, Mark Wahlberg i wiele innych.
Najbardziej jednak możliwość usuwania tatuaży upowszechnił dostęp do urządzeń, dzięki którym zabiegi tego typu są bardziej efektywne, mniej bolesne i mają mniej skutków ubocznych. Mowa o zaawansowanych technologiach laserowych, takich jak lasery Q-switched, lasery pikosekundowe i lasery frakcyjne.
Lasery Q-switched emitują impulsy o wysokiej intensywności w krótkich odstępach czasu, rozbijając pigment tatuażu bez uszkadzania otaczającej skóry. Lasery pikosekundowe, działające z jeszcze większą szybkością, dodatkowo usprawniły proces usuwania, celując w mniejsze cząsteczki pigmentu z większą precyzją, co przekłada się na szybsze i pełniejsze usuwanie przy mniejszej liczbie sesji zabiegowych. Ponadto rozwój laserów frakcyjnych, które tworzą mikrourazy w skórze, wspomagając naturalne gojenie i rozprowadzanie pigmentu, poszerzył gamę rodzajów i kolorów tatuaży, które można usuwać.
Pokaż się branży Beauty Dołącz do katalogu topowych marek i pokaż swoją ofertę tysiącom salonów beauty!
Chociaż wiele osób decyduje się na usuwanie tatuażu, nie można powiedzieć o masowym odwrocie od tatuowania. Cały czas sztuka zdobienia ciała jest na fali. Według Fortune Business Insight globalna branża tatuażowa będzie warta w 2025 r. około 2,43 mld dolarów, a do 2032 r. już 4,83 mld dolarów, przy średniorocznym wzroście na poziomie 10,32 proc. Europa jest regionem, w którym obecnie wykonuje się najwięcej tatuaży, co widać także po trendach w Polsce.
W Polsce popularność tatuaży rośnie, choć nadal jest wyraźnie niższa niż w czołówce europejskiej. Tatuaże są modne nie tylko wśród młodzieży, ale też wśród osób w wieku 30-40 lat. Szacuje się, że ok. 19 proc. dorosłych ma tatuaż.
Muzyka do salonu. Legalne albumy MP3 stworzone z myślą o beauty. Pobierasz i słuchasz bez opłat.
Bez abonamentu i ZAIKS
TAGI
Przeczytaj także