Data publikacji: 14.10.2025
Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem kobiet na świecie i najczęstszą przyczyną zgonu. W Polsce najczęściej diagnozowane nowotwory to rak piersi i rak szyjki macicy. Październik na całym świecie jest celebrowany jako Miesiąc Świadomości Raka Piersi, a 15 października przypada Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi. W nagłaśnianie problemu i potrzeby działań profilaktycznych angażują się także firmy z sektora beauty.
Październik już od wielu lat uznawany jest na całym świecie za Miesiąc Świadomości Raka Piersi (ang. Breast Cancer Awareness Month), a 15 października 2025 r. przypada Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi, którego symbolem jest różowa wstążka. Miesiąc Świadomości Raka Piersi (tzw. Różowy Październik) celebrowany jest na świecie od 1985 roku.
Dokumentacja dla salonów Wzory umów, regulaminy i poradniki 
opracowane przez ekspertów.
Dlaczego to takie ważne?
Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem u kobiet na świecie (25%) i najczęstszą przyczyną zgonu (14 %), a chore na raka piersi stanowią 36% kobiet żyjących z nowotworami. Szacuje się, że co roku raka piersi rozpoznaje się u blisko 1,7 miliona kobiet, a ponad 500 tysięcy umiera z tego powodu.
Rak piersi to choroba niejednorodna, w której wyróżniamy różne podtypy. Największą zachorowalność na raka sutka notuje się krajach uprzemysłowionych (Belgia, Dania, Holandia, Niemcy, Wielka Brytania). Najmniej zachorowań występuje w krajach Afryki i Azji Południowo-Wschodniej. Region geograficzny jest czynnikiem istotnie modyfikującym ryzyko zachorowania na raka piersi.
Według najnowszego Raportu o stanie zdrowia Polaków główną przyczyną zgonów wśród kobiet w Polsce są nowotwory. Najczęściej diagnozowane są nowotwory piersi i szyjki macicy, które – choć coraz lepiej rozpoznawane – wciąż odpowiadają za znaczną liczbę zgonów w młodszym wieku. Częstość występowania raka piersi wzrasta z wiekiem. Wśród kobiet przed 45 rokiem życia nowotwór występuje rzadko, a większość zachorowań dotyczy kobiet po 50 roku życia (w Polsce 80% pacjentek). Czynniki ryzyka rozwoju choroby są złożone, jednak kluczowy wpływ wydają się mieć czynniki związane ze stanem hormonalnym kobiety (czynniki reprodukcyjne, wiek pokwitania i przekwitania, stosowanie preparatów hormonalnych).

Rak piersi występuje również u mężczyzn, choć bardzo rzadko. Szacuje się, że to jeden na sto przypadków nowotworów złośliwych sutka.
Czynnikiem, który znacząco zwiększa ryzyko zachorowania na raka sutka, jest obecność u danej osoby mutacji genu BRCA1 lub genu BRCA2. Szacuje się, że 4-8% raków piersi może być wynikiem dziedzicznych mutacji, pozostałe przypadki są następstwem sporadycznych mutacji w komórkach somatycznych.
Decydujące znaczenie w zapobieganiu rozwojowi zaawansowanego nowotworu piersi odgrywa jego wczesne wykrycie (wtórna profilaktyka). Diagnostyka opiera się na regularnie przeprowadzanych badaniach USG i mammograficznych.
Dlatego tak istotne są działania profilaktyczne i ich nagłaśnianie oraz wspieranie. Szereg firm angażuje się w nie w ramach swojej strategii CSR – odpowiedzialności społecznej biznesu. Wśród nich są firmy z sektora beauty, który jest bezpośrednio powiązany z problematyką zdrowia i dobrego samopoczucia. Niektóre nagłaśniają potrzebę badań poprzez komunikację z kobietami. Inne dodatkowo wspierają finansowo działania ośrodków zdrowia zaangażowanych w leczenie nowotworów.
Oto przykłady takich działań:
Firma Bandi Cosmetics przekazała 50 tys. zł na rzecz Centrum Profilaktyki Nowotworów Narodowego Instytutu Onkologii.
Wyświetl ten post na Instagramie
Tradycyjnie bardzo aktywna jest firma Avon, która prowadzi kampanię Avon Kontra Rak Piersi i cały zysk ze sprzedaży produktów oznaczonych różową wstążką przeznacza właśnie na tę kampanię.
Wyświetl ten post na Instagramie
Top Estetic przypomina o profilaktyce.
Wyświetl ten post na Instagramie
4 Szpaki wsparcie dla Fundacji Cancer Fighters.
Wyświetl ten post na Instagramie
Z ciekawą inicjatywą wystąpił do branży beauty sklep Kontri sprzedający bieliznę – zachęcając kosmetyczki, fryzjerki, stylistki do przystąpienia do akcji społecznej „Dobra Wróżka radzi – profilaktyka to najlepsza stylizacja”.
Stworzyliśmy akcję społeczną, która łączy troskę o zdrowie z codziennymi spotkaniami w salonach urody. To właśnie tam, w swobodnej atmosferze i wśród zaufanych osób, rodzi się przestrzeń na rozmowę o tym, co naprawdę ważne. Fryzjerki, kosmetyczki i makijażystki, niczym Dobre Wróżki, jednym prostym gestem przemieniają codzienną rozmowę w ważne wsparcie i stają się ambasadorkami akcji. W salonach budują się relacje, które trwają latami – więź z fryzjerką czy kosmetyczką często wykracza daleko poza pielęgnację urody. Rozmowy są naturalne i bliskie, prowadzone w atmosferze życzliwości. Dlatego właśnie salony stają się miejscem, w którym można poruszyć temat profilaktyki. Lekko i swobodnie, przy okazji codziennych spotkań
– tak pisze o akcji organizator i dla salonów, które chcą się do niej przyłączyć, przygotował pakiet materiałów marketingowych, w tym plakaty, ulotki, naklejki na lustra i drzwi oraz grafiki do social mediów, certyfikat potwierdzający udział w akcji oraz wskazówki, jak w naturalny i swobodny sposób poruszać temat profilaktyki w rozmowie z klientkami.

Dobra wróżka radzi -akcja społeczna w salonach kosmetycznych, profilaktyka raka piersi/fot.kontri.pl
Wydaje się jednak, że działań toczących się wokół profilaktyki raka piersi jest obecnie mniej w branży beauty niż w ubiegłych latach. Część nie ma też nic wspólnego z odpowiedzialnością społeczną. Są jedynie sposobem na to, aby wypromować i sprzedać taniej swoje produkty.
“To już finał akcji, w której świętujemy siłę, kobiecość i świadomość profilaktyki raka piersi. Tylko do końca dnia (tu nazwa produktu) kupisz 15% taniej! Nie zwlekaj – promocja kończy się dziś o północy!” – tego typu akcje to po prostu promocyjna sprzedaż, nic więcej.
Zjawisko, w którym marki wykorzystują symbolikę Różowego Października głównie w celach marketingowych, bez realnego wsparcia działań profilaktycznych, określane jest mianem pinkwashingu. Pinkwashing oznacza sytuację, gdy firma lub organizacja pozoruje zaangażowanie w walkę z rakiem piersi, używając symboli (np. różowej wstążki), haseł i narracji „prozdrowotnej”, ale w praktyce robi to głównie dla własnego wizerunku lub zysku – bez realnego wsparcia działań profilaktycznych czy finansowych. Marka kosmetyczna wypuszcza „różową edycję” produktu i twierdzi, że wspiera profilaktykę raka piersi, ale nie przekazuje żadnych środków na badania ani kampanie edukacyjne.
TAGI
Przeczytaj także