fbpx

Kody PKD dla Branży Beauty

Prawidłowa konfiguracja działalności gospodarczej rzutuje na cały Twój biznes w przyszłości. Jedną z pierwszych decyzji którą musisz podjąć otwierając salon kosmetyczny, fryzjerski lub działalność mobilną, jest poprawny wybór właściwego PKD. Już na tym etapie możesz popełnić błędy. Jak się ich ustrzec?

PKD oznacza Polską Klasyfikację Działalności. Jest to kod, który określa rodzaj prowadzonej działalności. Każda branża, rodzaj usługi, czy sprzedawanego produktu ma swój własny kod. Wybierasz go w zależności od rodzaju oferowanych usług. Najbardziej problematyczny jest sam wybór kodu – trzeba znaleźć taki, który dobrze odzwierciedli usługi oferowane w Twoim gabinecie.

Tylko 1 na 300 korzystających wspiera Beauty Razem finansowo.
Wesprzyj nas cegiełką:

25 zł 50 zł 100 zł 200 zł
Możesz ustawić zlecenie stałe:
25 zł / mc 50 zł / mc 100 zł / mc 200 zł / mc

i odebrać materiał w podziękowaniu.

Polecane dla Ciebie

  • E-Book: Karta podatkowa w Beauty – Hit czy kit?

    19,00  z VAT
    Dodaj do koszyka

Gdzie znajdziesz PKD Twojego salonu kosmetycznego?

Od momentu otwarcia firmy, PKD jest ujawnione jest w dwóch głównych bazach:

  • CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). PKD swojego salonu znajdziesz w CEIDG pod tym linkiem, wpisując w wyszukiwarce swój numer NIP, REGON, bądź dowolne inne dane które pozwolą na wyszukanie Twojego salonu. Po wyszukaniu salonu,
  • GUS (Główny Urząd Statystyczny), czyli baza REDON. PKD swojego salonu znajdziesz w GUS pod tym linkiem, wpisując w wyszukiwarce swój NIP, REGON, lub inne dane które pozwolą na wyszukanie Twojej firmy. Po odnalezieniu Twojej firmy, rozwiń Prowadzone działalności wg PKD

Otwierając obecnie gabinet, po rejestracji w CEIDG urząd automatycznie zarejestruje Cię w bazie GUS.

Bazy CEIDG i GUS są bazami publicznymi. Oznacza to, że możesz wyszukać tutaj wszystkie salony i inne firmy zarejestrowane w Polsce, włącznie z salonami, które już zawiesiły lub zakończyły swoją działalność. Tak samo, każda osoba może wyszukać dane Twojego gabinetu kosmetycznego, czy fryzjerskiego.

Czy PKD ujawnione w bazie GUS i bazie CEIDG jest takie samo? W teorii tak powinno być, ponieważ zmieniając wpis w CEIDG, rejestr automatycznie przekazuje dane do GUS. Jednak w wypadku starszych działalności, dane w REGON mogły nie być zaktualizowane i warto je zaktualizować. Jest to szczególnie ważne w kontekście środków pomocowych, w szczególności Tarczy Branżowej (6.0, 7.0, 8.0), która przewiduje pomoc dla firm posługujących się przeważającym kodem PKD według bazy REGON, a nie CEIDG.

Czym jest PKD podstawowe, a czym dodatkowe?

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarcza ustala jeden główny kod PKD działalności. Oprócz tego, możesz wybrać także dowolną liczbę kodów dodatkowych PKD (sprawdź: pułapki PKD poniżej).

  • PKD główne (podstawowe, przeważające) – to główny przedmiot naszej działalności.
  • PKD dodatkowe – to pozostałe obszary, w których działamy.

PKD dodatkowe nie muszą być związane z PKD głównym. Możesz stosować ich dowolną kombinację, bo masz pełne prawo prowadzenia firmy wielobranżowej. Nie dotyczy to jednak działalności koncesjonowanej, na którą wcześniej musisz uzyskać specjalne pozwolenie, jednak działalność fryzjersko-kosmetyczną może prowadzić każdy.

Rozszerzając działalność gospodarczą albo zmieniając jej profil, powinnaś zaktualizować jej wpis w CEIDG i ewentualnie skorygować PKD, w których aktualnie sprzedajesz produkty lub świadczysz usługi. W praktyce często się zdarza jednak , że wiele firm nie dopełnia tego obowiązku. PKD główne powinno odpowiadać tej działalności gospodarczej, z której Twoja firma ma najwyższy przychód.

Przeczytaj także

Polecane dla Ciebie

  • E-Book: Ryczałt w Beauty – Hit czy kit?

    19,00  z VAT
    Dodaj do koszyka

Pułapki PKD w działalności fryzjersko-kosmetycznej

Na etapie wyboru PKD mogą pojawić się pułapki dotyczące wykluczenia z niektórych form opodatkowania. Dwie najczęstsze i najważniejsze pułapki przy działalności fryzjersko-kosmetycznej, to:

  • Pułapka wykluczenia Karty PodatkowejRozliczając salon kosmetyczny za pomocą karty podatkowej, możesz mieć wpisany tylko jeden kod główny PKD. Nie możesz i nie możesz się posługiwać się żadnym kodem dodatkowym. Oznacza to, że prowadząc działalność fryzjersko-kosmetyczną, nie możesz prowadzić sprzedaży kosmetyków. Wpisanie drugiego, trzeciego, kolejnego PKD do CEIDG wyklucza Cię z tej formy opodatkowania.
    Nie każdy kod PKD można opodatkować kartą podatkową. Dozwolone są m.in. usługi fryzjerskie dla kobiet i dziewcząt oraz mężczyzn i chłopców; usługi kosmetyczne; manicure, pedicure – czyli pełny zakres PKD 96.02.Z (fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne).
  • Pułapka VAT. Rozpoczynając sprzedaż wysyłkową kosmetyków, automatycznie stajemy się płatnikami VAT. Nie ma tutaj znaczenia wielkość Twojego przychodu i nie możesz korzystać ze zwolnienia podmiotowego (całej firmy) z VAT ze względu na niski obrót. W VAT „wchodzisz” z chwilą pierwszej sprzedaży wysyłkowej kosmetyku. Aby uniknąć wszelkich wątpliwości co do zwolnienia VAT, bezpiecznie jest abyś nie dopisywała PKD 47.91.Z (Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet) – choć w VAT wchodzisz z chwilą zrealizowania pierwszej internetowej sprzedaży, lepiej nie wychodzić tu przed szereg.

Jak widzisz, podjęcie zbyt pochopnej decyzji i rozrzutne dopisanie pełnego wachlarza PKD, już na etapie rozpoczęcia prowadzenia własnej działalności może zamknąć furtkę korzystania z najprostszej formy opodatkowania – karty podatkowej.

Tylko 1 na 300 korzystających wspiera Beauty Razem finansowo.
Wesprzyj nas cegiełką:

25 zł 50 zł 100 zł 200 zł
Możesz ustawić zlecenie stałe:
25 zł / mc 50 zł / mc 100 zł / mc 200 zł / mc

i odebrać materiał w podziękowaniu.

Gdzie szukać PKD?

Wybór kodu, wbrew pozorom nie jest trudny. Choć lista PKD jest dość mocno rozbudowana, to można w prosty sposób znaleźć kod, który nas interesuje. Wystarczy jedynie wpisać poszukiwane hasło w wyszukiwarkę, dostępną na stronie https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd. Należy wybrać jeden główny kod, czyli taki, który najbardziej określi rodzaj prowadzonej działalności. Jeżeli zakres proponowanych usług będzie szerszy, dobieramy wtedy kody dodatkowe. Kody dopisuje się w CEIDG – internetowo lub wypełniając odpowiednie papierowe wnioski.

Najczęściej stosowane PKD dla fryzjerów i kosmetyczek

Najważniejszym, a zarazem najczęściej stosowanym kodem dla Branży Beauty jest kod 96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. Obejmuje on takie usługi jak:

  • mycie, obcinanie i układanie, czesanie, suszenie, farbowanie, prostowanie włosów, wykonywanie trwałej ondulacji oraz podobne czynności świadczone dla mężczyzn i kobiet,
  • golenie i przycinanie brody,
  • masaż twarzy, manicure i pedicure, robienie makijażu itp.,
  • pozostałe zabiegi kosmetyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • produkcji peruk, sklasyfikowanej w 3299Z,
  • działalności salonów tatuażu i piercingu, sklasyfikowanej w 9609Z.

Działalność fryzjerska i kosmetyczna posiadają jeden wspólny kod PKD. Jednak istnieją usługi, które nie podlegają bezpośrednio pod kod 96.02.Z. Które? Poniżej została zamieszczona lista dodatkowych usług kosmetycznych, które posiadają odrębne kody.

Tylko 1 na 300 korzystających wspiera Beauty Razem finansowo.
Wesprzyj nas cegiełką:

25 zł 50 zł 100 zł 200 zł
Możesz ustawić zlecenie stałe:
25 zł / mc 50 zł / mc 100 zł / mc 200 zł / mc

i odebrać materiał w podziękowaniu.

Inne PKD stosowane najczęściej w Branży Beauty

Najpopularniejszy kod PKD dla usług fryzjerskich i kosmetycznych to 96.02.Z.

Natomiast odrębne kody posiadają takie usługi jak:

  1. Solaria, masaże, odchudzanie, modelowanie sylwetki – kod 96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej
  2. Szkolenia w salonie kosmetycznym – kod 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
  3. Fizjoterapia, masaż leczniczy – kod 86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna
  4. Fitness – kod 93.13.Z – Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej
  5. Dietetyka – kod 86.90.D – Działalność paramedyczna
  6. Medycyna estetyczna:
    – kod 86.22.Z – Praktyka lekarska specjalistyczna
    – kod 86.21.Z – Praktyka lekarska ogólna
  7. Trychologia – kod 86.90.D – Działalność paramedyczna
  8. Sprzedaż kosmetyków:
    – kod 47.75.Z – Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Podklasa ta obejmuje także sprzedaż detaliczną perfum
    – kod 47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet
  9. Tatuaże oraz piercing – kod 96.09.Z – Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana
  10. Wytwarzanie kosmetyków – kod 24.42.Z – Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych.

Pełną listę kodów PKD znajdziesz na stronie biznes.gov.pl – zawiera ona pełną listę dla wszystkich rodzajów działalności.

Podsumowując, wybór PKD jest nieodłącznym elementem zakładania działalności gospodarczej. Istnieje jeden ogólny PKD w Branży Beauty i jest to kod 96.02.Z Jeżeli dany gabinet chce poszerzyć swoją ofertę o dodatkowe usługi, powinien skorzystać z kodu dodatkowego i obowiązkowo dopisać go do CEIDG. Pamiętajmy przy tym o pułapkach, które mogą być związane z korzystaniem z niektórych kodów PKD, bądź zbyt pochopnym wybraniem zbyt dużego wachlarza kodów PKD dla prostego salonu fryzjersko-kosmetycznego, bądź działalności mobilnej.

TAGI

Beauty Razem

Wspólna inicjatywa wsparcia 70.000 Ekspertów Beauty, kosmetyczek, kosmetologów, stylistek, wizażystek, fryzjerek i przedstawicieli kilkudziesięciu pokrewnych specjalności.

  • Rozliczenie Beauty Ads

    1,00  z VAT
    Dodaj do koszyka
  • Materiały z Live 14.03.2022

    99,00  z VAT
    Dodaj do koszyka
  • Materiały z Live 18.02.2022

    99,00  z VAT
    Dodaj do koszyka

Zobacz także

Koniec restrykcji w salonach kosmetycznych po interwencji Beauty Razem

Publikacja: 06.03.2022

Po skutecznej interwencji Beauty Razem, rząd wykreślił salony kosmetyczne, fryzjerskie i tatuażu z rozporządzenia w sprawie ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z epidemią. UdostępnijTweetujUdostępnij

Czy pracownik może publikować swoje prace na swoich prywatnych kontach społecznościowych?

Publikacja: 07.07.2021

To, czy pracownik może publikować swoje prace na swoich prywatnych kontach społecznościowych, często spędza sen z powiek pracodawcom. Jakie są prawa pracownika w tym zakresie? UdostępnijTweetujUdostępnij

Przegląd kasy fiskalnej online

Publikacja: 24.06.2021

Posiadanie kasy fiskalnej online od 1 lipca 2021r. przez salony kosmetyczne i fryzjerskie, nie jest jedynym obowiązkiem związanym z samą kasą. Drugą ważną kwestią jest przegląd kasy fiskalnej online. Jako podatnik masz obowiązek zgłosić kasę do okresowego przeglądu technicznego. Kto wykonuje przegląd kasy fiskalnej online?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza otrzymasz powiadomienia o nowych materiałach, które dla Ciebie w tym momencie przygotowujemy.

Coś poszło nie tak. Spróbuj raz jeszcze.
Dziękujemy za zapis. Miło nam być z Tobą w kontakcie :)