fbpx

Kody PKD dla Branży Beauty

Prawidłowa konfiguracja działalności gospodarczej rzutuje na cały Twój biznes w przyszłości. Jedną z pierwszych decyzji którą musisz podjąć otwierając salon kosmetyczny, fryzjerski lub działalność mobilną, jest poprawny wybór właściwego PKD. Już na tym etapie możesz popełnić błędy. Jak się ich ustrzec?

Zarabiaj nawet 10.000 zł rocznie więcej z Kartą Członkowską Beauty Razem VIP

Karta Członkowska
Beauty Razem

to branżowy "Netflix" z ebookami, VOD, dokumentacją i stałym dostępem do grup FB.

Klikam i chcę więcej zarabiać!
Chcę mieć dostęp do treści premium i grup FB.

Anna Kowalska

NR: 123456
Ważna do: 28.04.2024
Klikam i chcę więcej zarabiać!
Chcę mieć dostęp do treści premium i grup FB.

PKD oznacza Polską Klasyfikację Działalności. Jest to kod, który określa rodzaj prowadzonej działalności. Każda branża, rodzaj usługi, czy sprzedawanego produktu ma swój własny kod. Wybierasz go w zależności od rodzaju oferowanych usług. Najbardziej problematyczny jest sam wybór kodu – trzeba znaleźć taki, który dobrze odzwierciedli usługi oferowane w Twoim gabinecie.

Gdzie znajdziesz PKD Twojego salonu kosmetycznego?

Od momentu otwarcia firmy, PKD jest ujawnione jest w dwóch głównych bazach:

  • CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). PKD swojego salonu znajdziesz w CEIDG pod tym linkiem, wpisując w wyszukiwarce swój numer NIP, REGON, bądź dowolne inne dane które pozwolą na wyszukanie Twojego salonu. Po wyszukaniu salonu,
  • GUS (Główny Urząd Statystyczny), czyli baza REDON. PKD swojego salonu znajdziesz w GUS pod tym linkiem, wpisując w wyszukiwarce swój NIP, REGON, lub inne dane które pozwolą na wyszukanie Twojej firmy. Po odnalezieniu Twojej firmy, rozwiń Prowadzone działalności wg PKD

Otwierając obecnie gabinet, po rejestracji w CEIDG urząd automatycznie zarejestruje Cię w bazie GUS.

Bazy CEIDG i GUS są bazami publicznymi. Oznacza to, że możesz wyszukać tutaj wszystkie salony i inne firmy zarejestrowane w Polsce, włącznie z salonami, które już zawiesiły lub zakończyły swoją działalność. Tak samo, każda osoba może wyszukać dane Twojego gabinetu kosmetycznego, czy fryzjerskiego.

Czy PKD ujawnione w bazie GUS i bazie CEIDG jest takie samo? W teorii tak powinno być, ponieważ zmieniając wpis w CEIDG, rejestr automatycznie przekazuje dane do GUS. Jednak w wypadku starszych działalności, dane w REGON mogły nie być zaktualizowane i warto je zaktualizować. Jest to szczególnie ważne w kontekście środków pomocowych, w szczególności Tarczy Branżowej (6.0, 7.0, 8.0), która przewiduje pomoc dla firm posługujących się przeważającym kodem PKD według bazy REGON, a nie CEIDG.

Czym jest PKD podstawowe, a czym dodatkowe?

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarcza ustala jeden główny kod PKD działalności. Oprócz tego, możesz wybrać także dowolną liczbę kodów dodatkowych PKD (sprawdź: pułapki PKD poniżej).

  • PKD główne (podstawowe, przeważające) – to główny przedmiot naszej działalności.
  • PKD dodatkowe – to pozostałe obszary, w których działamy.

PKD dodatkowe nie muszą być związane z PKD głównym. Możesz stosować ich dowolną kombinację, bo masz pełne prawo prowadzenia firmy wielobranżowej. Nie dotyczy to jednak działalności koncesjonowanej, na którą wcześniej musisz uzyskać specjalne pozwolenie, jednak działalność fryzjersko-kosmetyczną może prowadzić każdy.

Rozszerzając działalność gospodarczą albo zmieniając jej profil, powinnaś zaktualizować jej wpis w CEIDG i ewentualnie skorygować PKD, w których aktualnie sprzedajesz produkty lub świadczysz usługi. W praktyce często się zdarza jednak , że wiele firm nie dopełnia tego obowiązku. PKD główne powinno odpowiadać tej działalności gospodarczej, z której Twoja firma ma najwyższy przychód.

Pułapki PKD w działalności fryzjersko-kosmetycznej i Branży Beauty

Na etapie wyboru PKD mogą pojawić się pułapki dotyczące wykluczenia z niektórych form opodatkowania. Dwie najczęstsze i najważniejsze pułapki przy działalności fryzjersko-kosmetycznej, to:

  • Pułapka wykluczenia Karty Podatkowej. Rozliczając salon kosmetyczny za pomocą karty podatkowej, możesz mieć wpisany tylko jeden kod główny PKD. Nie możesz i nie możesz się posługiwać się żadnym kodem dodatkowym. Oznacza to, że prowadząc działalność fryzjersko-kosmetyczną, nie możesz prowadzić sprzedaży kosmetyków. Wpisanie drugiego, trzeciego, kolejnego PKD do CEIDG wyklucza Cię z tej formy opodatkowania.
    Nie każdy kod PKD można opodatkować kartą podatkową. Dozwolone są m.in. usługi fryzjerskie dla kobiet i dziewcząt oraz mężczyzn i chłopców; usługi kosmetyczne; manicure, pedicure – czyli pełny zakres PKD 96.02.Z (fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne).
  • Pułapka VAT. Rozpoczynając sprzedaż wysyłkową kosmetyków, automatycznie stajemy się płatnikami VAT. Nie ma tutaj znaczenia wielkość Twojego przychodu i nie możesz korzystać ze zwolnienia podmiotowego (całej firmy) z VAT ze względu na niski obrót. W VAT “wchodzisz” z chwilą pierwszej sprzedaży wysyłkowej kosmetyku. Aby uniknąć wszelkich wątpliwości co do zwolnienia VAT, bezpiecznie jest abyś nie dopisywała PKD 47.91.Z (Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet) – choć w VAT wchodzisz z chwilą zrealizowania pierwszej internetowej sprzedaży, lepiej nie wychodzić tu przed szereg.

Jak widzisz, podjęcie zbyt pochopnej decyzji i rozrzutne dopisanie pełnego wachlarza PKD, już na etapie rozpoczęcia prowadzenia własnej działalności może zamknąć furtkę korzystania z najprostszej formy opodatkowania – karty podatkowej.

Gdzie szukać PKD?

Wybór kodu, wbrew pozorom nie jest trudny. Choć lista PKD jest dość mocno rozbudowana, to można w prosty sposób znaleźć kod, który nas interesuje. Wystarczy jedynie wpisać poszukiwane hasło w wyszukiwarkę, dostępną na stronie www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd. Należy wybrać jeden główny kod, czyli taki, który najbardziej określi rodzaj prowadzonej działalności. Jeżeli zakres proponowanych usług będzie szerszy, dobieramy wtedy kody dodatkowe. Kody dopisuje się w CEIDG – internetowo lub wypełniając odpowiednie papierowe wnioski.

Zarabiaj nawet 10.000 zł rocznie więcej z Kartą Członkowską Beauty Razem VIP

Karta Członkowska
Beauty Razem

to branżowy "Netflix" z ebookami, VOD, dokumentacją i stałym dostępem do grup FB.

Klikam i chcę więcej zarabiać!
Chcę mieć dostęp do treści premium i grup FB.

Anna Kowalska

NR: 123456
Ważna do: 28.04.2024
Klikam i chcę więcej zarabiać!
Chcę mieć dostęp do treści premium i grup FB.

Najczęściej stosowane PKD dla fryzjerów i kosmetyczek

Najważniejszym, a zarazem najczęściej stosowanym kodem dla Branży Beauty jest kod 96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. Obejmuje on takie usługi jak:

  • mycie, obcinanie i układanie, czesanie, suszenie, farbowanie, prostowanie włosów, wykonywanie trwałej ondulacji oraz podobne czynności świadczone dla mężczyzn i kobiet,
  • golenie i przycinanie brody,
  • masaż twarzy, manicure i pedicure, robienie makijażu itp.,
  • pozostałe zabiegi kosmetyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • produkcji peruk, sklasyfikowanej w 3299Z,
  • działalności salonów tatuażu i piercingu, sklasyfikowanej w 9609Z.

Działalność fryzjerska i kosmetyczna posiadają jeden wspólny kod PKD. Jednak istnieją usługi, które nie podlegają bezpośrednio pod kod 96.02.Z. Które? Poniżej została zamieszczona lista dodatkowych usług kosmetycznych, które posiadają odrębne kody.

Inne PKD stosowane najczęściej w Branży Beauty

Najpopularniejszy kod PKD dla usług fryzjerskich i kosmetycznych to 96.02.Z.

Natomiast salony które świadczą usługi beauty specjalistyczne, najczęściej posługują się następującymi kodami:

  1. Solaria, masaże, odchudzanie, modelowanie sylwetki – kod 96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej
  2. Szkolenia w salonie kosmetycznym – kod 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
  3. Fizjoterapia, masaż leczniczy – kod 86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna
  4. Fitness – kod 93.13.Z – Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej
  5. Dietetyka – kod 86.90.D – Działalność paramedyczna
  6. Medycyna estetyczna:
    – kod 86.22.Z – Praktyka lekarska specjalistyczna
    – kod 86.21.Z – Praktyka lekarska ogólna
  7. Trychologia – kod 86.90.D – Działalność paramedyczna
  8. Sprzedaż kosmetyków:
    – kod 47.75.Z – Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Podklasa ta obejmuje także sprzedaż detaliczną perfum
    – kod 47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet
  9. Tatuaże oraz piercing – kod 96.09.Z – Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana
  10. Wytwarzanie kosmetyków – kod 24.42.Z – Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych.

Zarabiaj nawet 10.000 zł rocznie więcej z Kartą Członkowską Beauty Razem VIP

Karta Członkowska
Beauty Razem

to branżowy "Netflix" z ebookami, VOD, dokumentacją i stałym dostępem do grup FB.

Klikam i chcę więcej zarabiać!
Chcę mieć dostęp do treści premium i grup FB.

Anna Kowalska

NR: 123456
Ważna do: 28.04.2024
Klikam i chcę więcej zarabiać!
Chcę mieć dostęp do treści premium i grup FB.

Pełną listę kodów PKD znajdziesz na stronie www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd – zawiera ona pełną listę dla wszystkich rodzajów działalności.

Podsumowując, wybór PKD jest nieodłącznym elementem zakładania działalności gospodarczej. Istnieje jeden ogólny PKD w Branży Beauty i jest to kod 96.02.Z Jeżeli dany gabinet chce poszerzyć swoją ofertę o dodatkowe usługi, powinien skorzystać z kodu dodatkowego i obowiązkowo dopisać go do CEIDG. Pamiętajmy przy tym o pułapkach, które mogą być związane z korzystaniem z niektórych kodów PKD, bądź zbyt pochopnym wybraniem zbyt dużego wachlarza kodów PKD dla prostego salonu fryzjersko-kosmetycznego, bądź działalności mobilnej.

TAGI

Beauty Razem

Beauty Razem

Wspólna inicjatywa wsparcia 100.000 Ekspertów Beauty, kosmetyczek, kosmetologów, stylistek, wizażystek, fryzjerek i przedstawicieli kilkudziesięciu pokrewnych specjalności.

  • Promocja!

    Muzyka na Dzień Kobiet w Prezencie

    0,00  z VAT

    Najniższa cena z 30 dni: 49,99 

    Dodaj do koszyka

    Czas trwania: 60 minut

    Posłuchaj utworu demo

  • Kontrola Sanepid - Poradnik i pomocna lista kontrolna

    Kontrola Sanepid – Poradnik i pomocna lista kontrolna

    99,00  z VAT
    Dodaj do koszyka
  • BeautyRazem_Kontrola_PIP_Poradnik_i_Lista_kontrolna

    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy – Poradnik i pomocna lista kontrolna

    99,00  z VAT
    Dodaj do koszyka
  • Porada Prawna Beauty

    249,00  z VAT
    Dodaj do koszyka

Przeczytaj także

Tajne Teczki VAT 8% Beauty Razem. Co w nich było? [Ujawniamy]

Zaskakujący finał planowanego spotkania Michała Łenczyńskiego z Beauty Razem z Ministrem Finansów Andrzejem Domańskim. Szumnie zapowiadana w mediach rozmowa nie doszła do skutku, z zdarzenie zakończyło się zaskakująco. UdostępnijTweetujUdostępnij

04.03.2024

Lista Poparcia VAT 8% na Całą Branżę Beauty

Branża beauty pokazuje jedność publikując historyczna listę żądania objęcia obniżonym podatkiem VAT 8% całego sektora beauty bez żadnych wykluczeń. W ciągu godziny ponad 1.000 osób. Pierwsza propozycja ministerstwa finansów realizowała jedynie w części postulat Beauty Razem, a niżej podpisani oczekują rozszerzenia. UdostępnijTweetujUdostępnij

02.03.2024

Na które zabiegi wejdzie VAT 8% Beauty Razem?

Projekt rozporządzenia ministra finansów kwalifikuje do obniżki VAT do 8 proc. różne obszary sektora beauty. Postulat VAT 8% na cały sektor beauty to starania Beauty Razem w 2020 roku. Pełna realizacja nie jest pewna, ale Beauty Razem pracuje nad nim dalej. UdostępnijTweetujUdostępnij

01.03.2024

Zapisz się, a nie przegapisz niczego ważnego. W naszym newsletterze znajdziesz informacje o najciekawszych dyskusjach, postach, produktach i nowościach, które ciągle pojawiają się w Grupie Beauty Razem!

Coś poszło nie tak. Spróbuj raz jeszcze.
Dziękujemy za zapis. Jesteśmy w kontakcie!