Prawidłowa konfiguracja działalności gospodarczej rzutuje na cały Twój biznes w przyszłości. Jedną z pierwszych decyzji którą musisz podjąć otwierając salon kosmetyczny, fryzjerski lub działalność mobilną, jest poprawny wybór właściwego PKD. Już na tym etapie możesz popełnić błędy. Jak się ich ustrzec?
PKD oznacza Polską Klasyfikację Działalności. Jest to kod, który określa rodzaj prowadzonej działalności. Każda branża, rodzaj usługi, czy sprzedawanego produktu ma swój własny kod. Wybierasz go w zależności od rodzaju oferowanych usług. Najbardziej problematyczny jest sam wybór kodu – trzeba znaleźć taki, który dobrze odzwierciedli usługi oferowane w Twoim gabinecie.
Tylko 1 na 300 korzystających wspiera Beauty Razem finansowo.
Wesprzyj nas cegiełką:
i odebrać materiał w podziękowaniu.
Polecane dla Ciebie
Od momentu otwarcia firmy, PKD jest ujawnione jest w dwóch głównych bazach:
Otwierając obecnie gabinet, po rejestracji w CEIDG urząd automatycznie zarejestruje Cię w bazie GUS.
Bazy CEIDG i GUS są bazami publicznymi. Oznacza to, że możesz wyszukać tutaj wszystkie salony i inne firmy zarejestrowane w Polsce, włącznie z salonami, które już zawiesiły lub zakończyły swoją działalność. Tak samo, każda osoba może wyszukać dane Twojego gabinetu kosmetycznego, czy fryzjerskiego.
Czy PKD ujawnione w bazie GUS i bazie CEIDG jest takie samo? W teorii tak powinno być, ponieważ zmieniając wpis w CEIDG, rejestr automatycznie przekazuje dane do GUS. Jednak w wypadku starszych działalności, dane w REGON mogły nie być zaktualizowane i warto je zaktualizować. Jest to szczególnie ważne w kontekście środków pomocowych, w szczególności Tarczy Branżowej (6.0, 7.0, 8.0), która przewiduje pomoc dla firm posługujących się przeważającym kodem PKD według bazy REGON, a nie CEIDG.
Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarcza ustala jeden główny kod PKD działalności. Oprócz tego, możesz wybrać także dowolną liczbę kodów dodatkowych PKD (sprawdź: pułapki PKD poniżej).
PKD dodatkowe nie muszą być związane z PKD głównym. Możesz stosować ich dowolną kombinację, bo masz pełne prawo prowadzenia firmy wielobranżowej. Nie dotyczy to jednak działalności koncesjonowanej, na którą wcześniej musisz uzyskać specjalne pozwolenie, jednak działalność fryzjersko-kosmetyczną może prowadzić każdy.
Rozszerzając działalność gospodarczą albo zmieniając jej profil, powinnaś zaktualizować jej wpis w CEIDG i ewentualnie skorygować PKD, w których aktualnie sprzedajesz produkty lub świadczysz usługi. W praktyce często się zdarza jednak , że wiele firm nie dopełnia tego obowiązku. PKD główne powinno odpowiadać tej działalności gospodarczej, z której Twoja firma ma najwyższy przychód.
Polecane dla Ciebie
Na etapie wyboru PKD mogą pojawić się pułapki dotyczące wykluczenia z niektórych form opodatkowania. Dwie najczęstsze i najważniejsze pułapki przy działalności fryzjersko-kosmetycznej, to:
Jak widzisz, podjęcie zbyt pochopnej decyzji i rozrzutne dopisanie pełnego wachlarza PKD, już na etapie rozpoczęcia prowadzenia własnej działalności może zamknąć furtkę korzystania z najprostszej formy opodatkowania – karty podatkowej.
Tylko 1 na 300 korzystających wspiera Beauty Razem finansowo.
Wesprzyj nas cegiełką:
i odebrać materiał w podziękowaniu.
Wybór kodu, wbrew pozorom nie jest trudny. Choć lista PKD jest dość mocno rozbudowana, to można w prosty sposób znaleźć kod, który nas interesuje. Wystarczy jedynie wpisać poszukiwane hasło w wyszukiwarkę, dostępną na stronie https://www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd. Należy wybrać jeden główny kod, czyli taki, który najbardziej określi rodzaj prowadzonej działalności. Jeżeli zakres proponowanych usług będzie szerszy, dobieramy wtedy kody dodatkowe. Kody dopisuje się w CEIDG – internetowo lub wypełniając odpowiednie papierowe wnioski.
Najważniejszym, a zarazem najczęściej stosowanym kodem dla Branży Beauty jest kod 96.02.Z – Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. Obejmuje on takie usługi jak:
Podklasa ta nie obejmuje:
Działalność fryzjerska i kosmetyczna posiadają jeden wspólny kod PKD. Jednak istnieją usługi, które nie podlegają bezpośrednio pod kod 96.02.Z. Które? Poniżej została zamieszczona lista dodatkowych usług kosmetycznych, które posiadają odrębne kody.
Tylko 1 na 300 korzystających wspiera Beauty Razem finansowo.
Wesprzyj nas cegiełką:
i odebrać materiał w podziękowaniu.
Najpopularniejszy kod PKD dla usług fryzjerskich i kosmetycznych to 96.02.Z.
Natomiast odrębne kody posiadają takie usługi jak:
Pełną listę kodów PKD znajdziesz na stronie biznes.gov.pl – zawiera ona pełną listę dla wszystkich rodzajów działalności.
Podsumowując, wybór PKD jest nieodłącznym elementem zakładania działalności gospodarczej. Istnieje jeden ogólny PKD w Branży Beauty i jest to kod 96.02.Z Jeżeli dany gabinet chce poszerzyć swoją ofertę o dodatkowe usługi, powinien skorzystać z kodu dodatkowego i obowiązkowo dopisać go do CEIDG. Pamiętajmy przy tym o pułapkach, które mogą być związane z korzystaniem z niektórych kodów PKD, bądź zbyt pochopnym wybraniem zbyt dużego wachlarza kodów PKD dla prostego salonu fryzjersko-kosmetycznego, bądź działalności mobilnej.
TAGI
Przeczytaj także
Branża Beauty czeka na oferty polityków. Przedstawia kandydatom w wyborach 3 postulaty, których oczekuje 100 tysięcy właścicieli salonów beauty w Polsce. Gra toczy się o wpływ na 10 milionów głosów, bo właśnie tyle wyborców zagości w salonach fryzjersko-kosmetycznych do 15 października 2023 r. UdostępnijTweetujUdostępnij
Już 9-10 września 2023 r. spotkamy się na targach BEAUTY FORUM 2023. Najważniejsze targi kosmetyczne-fryzjerskie dla profesjonalistów w Polsce odbędą się w CENTRUM EXPO XXI, przy ul. Prądzyńskiego 12/14 w Warszawie. Skorzystaj z rabatu 15% i dowiedz się, w którym kierunku podąża branża!
Dnia 22.07.2022 wspólnie branża medyczna i beauty zdefiniowały medycynę estetyczną-naprawczą. Pod definicją podpisało się w 12 godzin ponad 1000 osób ponad 30 zawodów, medycznych i niemedycznych. Łączne doświadczenie specjalistów przekracza 10.000 lat. UdostępnijTweetujUdostępnij