fbpx

Co oznacza zakaz reklamy wyrobów medycznych dla Branży Beauty [Opinia Prawnika]

Informacje w mediach o nawet 2-milionowej karze za reklamę wyrobów medycznych wywołała w Branży Beauty serię spekulacji.

Przeczytaj opinię ekspertki prawa Beauty Razem, adwokat Hoa Dessoulavy-Śliwińskiej, znanej specjalistki medycyny estetycznej prowadzącej renomowaną Warsaw Aesthetic Academy.

Tylko 1 na 300 korzystających wspiera Beauty Razem finansowo.
Wesprzyj nas cegiełką:

25 zł 50 zł 100 zł 200 zł
Możesz ustawić zlecenie stałe:
25 zł / mc 50 zł / mc 100 zł / mc 200 zł / mc

i odebrać materiał w podziękowaniu.

🧐 Zakaz reklamy wyrobów medycznych od 1/2023 r.

Co to znaczy?

Znowelizowana ustawa o wyrobach medycznych restrykcyjnie ogranicza możliwości reklamowe, a wszystko w imię ochrony praw konsumenta.

Np. Aktor przebrany za lekarza, który zachwala skuteczność leku, dziecko, które ciągnie mamę do apteki po witaminowe żelki.

Lub

Reklama preparatu, którego składnikiem jest kwas hialuronowy, jako „stymulator tkankowy/kolagenowy” 😆

Bądź

Deklaracja marketingowa dot. produktu, którego główne składniki to kwas hialuronowy, sół kuchenna, karboksymetyloceluloza (CMC) i jakieś peptydy, jako stymulator tkankowy „z kolagenu” 😆

Innymi słowy…

ZAKAZANE JEST WPROWADZAĆ W BŁĄD ⛔️

Modyfikacja regulacji dotyczących reklamy wyrobów medycznych (art. 54-61 Ustawy o wyrobach medycznych) należy ocenić pozytywnie 🥰🤗

Zapisano w nim, że na etykietach, instrukcjach używania, przy udostępnianiu, wprowadzaniu do używania i w reklamie wyrobów zakazane jest używanie tekstów, nazw, znaków towarowych, obrazów i symboli lub innych znaków, które mogą wprowadzić w błąd użytkownika lub pacjenta co do przewidzianego zastosowania, bezpieczeństwa i działania wyrobu poprzez:

  • przypisanie wyrobowi funkcji i właściwości, których wyrób nie posiada,
  • wywołanie fałszywego wrażenia co do leczenia lub diagnozy, funkcji lub właściwości, których wyrób nie posiada,
  • nieinformowanie użytkownika lub pacjenta o prawdopodobnym ryzyku związanym z używaniem wyrobu zgodnie z jego przewidzianym zastosowaniem,
  • sugerowanie zastosowań wyrobu innych niż te, które zostały podane jako stanowiące część przewidzianego zastosowania, w odniesieniu do którego przeprowadzono ocenę zgodności.

Przeczytaj także

Moim zdaniem…

Od nowego roku (2023 – przyp. red), jeśli reklama naszych usług będzie skierowana do publicznej wiadomości należy jedynie pominąć nazwę samego wyrobu/preparatu.

Np. hasło: „Promocja na zabiegi z użyciem kwasu hialuronowego” będzie ok, ponieważ kwas hialuronowy jest składnikiem chemicznym, a nie nazwa handlowa danego preparatu.

Ale zdanie: „Promocja na zabiegi z użyciem preparatu X” będzie już naruszeniem, ponieważ używamy tu nazwę handlową produktu.

Ponadto…

Ograniczenia reklamy stosuje się jedynie w zakresie reklamy skierowanej do publicznej wiadomości.

Zatem dopuszczalna będzie prezentacja wyrobów na konferencjach bądź kongresach. Art. 58 mówi o stosowaniu przepisów również do konferencji i świadczenia usług. Stosowane są jednak wszystkie przepisy. W zakresie reklamy pozostaje więc w mocy ograniczenie reklamy tylko w zakresie reklamy skierowanej do PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI.

Tylko 1 na 300 korzystających wspiera Beauty Razem finansowo.
Wesprzyj nas cegiełką:

25 zł 50 zł 100 zł 200 zł
Możesz ustawić zlecenie stałe:
25 zł / mc 50 zł / mc 100 zł / mc 200 zł / mc

i odebrać materiał w podziękowaniu.

Ale…

Za reklamę wyrobu NIE uważa się:

  1. katalogów handlowych lub list cenowych, zawierających wyłącznie nazwę handlową, cenę wyrobu lub specyfikację techniczną;
  2. informacji umieszczonych na opakowaniach oraz załączonych do opakowań wyrobów, wymaganych przepisami ustawy i rozporządzenia 2017/745 lub rozporządzenia 2017/746.

Z kolei…

Jeśli reklamujemy zabiegi z użyciem preparatów niestanowiących wyrobów medycznych (np. kwasy owocowe, maski algowe/kolagenowe, ampułki do nawilżenia skóry itp.), możecie napisać nazwy produktów, ponieważ są to kosmetyki.

Zatem…

Proszę spokojnie pracować i reklamować swoje usługi 🌺🌞

A od nowego roku (2023 – przyp. red)…

Proszę nadal reklamować swoje usługi tylko BEZ nazw wyrobów medycznych.

Życzę Wam dużo radości i zadowolonych klientów 🥰🌹

Komentarze

Hoa Dessoulavy-Śliwińska

Adwokat, wiceprzewodnicząca Sekcji Prawa Medycznego i Farmaceutycznego przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie oraz Kosmetolog, Właściciel Warsaw Aesthetic Academy, Ekspert Prawa Beauty Razem

  • Jak znaleźć super pracownika. Rekrutacje w branży Beauty i nie tylko.

    99,00  z VAT
    Dodaj do koszyka
  • Jak być profesjonalnym trenerem w branży Beauty

    99,00  z VAT
    Dodaj do koszyka
  • Czego oczekuje klient w salonie beauty? Piękno w liczbach

    99,00  z VAT
    Dodaj do koszyka

Zobacz także

Czy pracownik może publikować swoje prace na swoich prywatnych kontach społecznościowych?

Publikacja: 07.07.2021

To, czy pracownik może publikować swoje prace na swoich prywatnych kontach społecznościowych, często spędza sen z powiek pracodawcom. Jakie są prawa pracownika w tym zakresie? UdostępnijTweetujUdostępnij

Zakazy w branży Beauty a Konstytucja i Stan Klęski Żywiołowej [opinia adwokata]

Publikacja: 26.03.2021

Sędziowie stosują zasadę swobodnej oceny środków dowodowych. Dlatego różnie bywa z wyrokami i poglądami sądu. Odwołanie kary nałożonej przez sanepid może nastąpić tylko w przypadku nieprzyjęcia mandatu przez ukaranego. Przeczytaj pełną opinię adw. Hoa Dessoulavy-Śliwińskiej.

Kody PKD dla Branży Beauty

Publikacja: 11.03.2021

Prawidłowa konfiguracja działalności gospodarczej rzutuje na cały Twój biznes w przyszłości. Jedną z pierwszych decyzji którą musisz podjąć otwierając salon kosmetyczny, fryzjerski lub działalność mobilną, jest poprawny wybór właściwego PKD. Już na tym etapie możesz popełnić błędy. Jak się ich ustrzec?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza otrzymasz powiadomienia o nowych materiałach, które dla Ciebie w tym momencie przygotowujemy.

Coś poszło nie tak. Spróbuj raz jeszcze.
Dziękujemy za zapis. Miło nam być z Tobą w kontakcie :)