Data publikacji: 12.05.2025
Kto byłby prezydentem, gdyby głosowała tylko Branża Beauty? Powstał najbardziej zaskakujący sondaż wśród polskich kosmetologów, kosmetyczek, fryzjerek, stylistek paznokci i właścicieli salonów kosmetycznych. Kandydaci rywalizują o 300 tys. głosów tej grupy zawodowej.
[Informacji dla Mediów udziela Magdalena Zawadzka: beautyrazem.media@gmail.com; Wyrażamy zgodę na cytowanie sondażu, ponowną publikację treści, cytatów, wykresów i infografik]
Gdyby prezydenta wybierała tylko Branża Beauty,
Wyniki byłyby zaskakujące:
- Rafał Trzaskowski uzyskuje w I turze 30,70% poparcie, a tuż za nim plasuje się Sławomir Mentzen z wynikiem 27,36% głosów
- Starcie Rafał Trzaskowski – Sławomir Mentzen w II turze byłoby bliskie remisu, z delikatną przewagą Trzaskowskiego
- Podium zamyka Grzegorz Braun z poparciem 9,71%, a Karol Nawrocki zajmuje czwarte miejsce z wynikiem 6,86%
- Frekwencja wyniosłaby 98,49% według deklaracji respondentów
- Salony beauty odwiedza 10 milionów wyborców miesięcznie
100-tysięczna organizacja branżowa, Fundacja Beauty Razem, opracowała sondaż wyborczy wśród swoich członków. W badaniu z dn. 9-10.05.2025 przeprowadzonym metodą CAWI na próbie 1194 respondentów wzięli udział specjaliści beauty wielu dziedzin i właściciele salonów fryzjersko-kosmetycznych i kosmetologicznych.
Tymczasem wśród kandydatów coraz częściej pojawiają się tematy wyborcze dotyczące branży:
Czytaj także:
Część 1 Sondażu: Wyniki sondażu wyborczego Branży Beauty
Badanie CAWI fundacji Beauty Razem z dn. 9-10.05.2025 na próbie 1194 respondentów, 100% właścicieli salonów urody i specjalistów beauty.
Pytanie 1 – Frekwencja: Czy pójdziesz na wybory 18 maja 2025?
Właściciele salonów i specjaliści są najbardziej zaangażowaną grupą społeczną, a salony beauty odwiedza 10 milionów wyborców miesięcznie.
Pytanie 2 – Gdyby I tura wyborów odbywała się dziś, na kogo oddasz swój głos?
Odpowiedzi, z uwzględnieniem niezdecydowanych respondentów:

Wykres może być publikowany w mediach i social media bez ograniczeń.
Prosimy o podlinkowanie źródła: www.beautyrazem.pl.
- Rafał Trzaskowski – 30,70%
- Sławomir Mentzen – 27,36%
- Grzegorz Braun – 9,71%
- Karol Nawrocki – 6,86%
- Magdalena Biejat – 5,92%
- Adrian Zandberg – 4,70%
- Szymon Hołownia – 4,04%
- Joanna Senyszyn – 1,14%
- Krzysztof Stanowski – 1,14%
- Artur Bartoszewicz – 0,85%
- Marek Jakubiak – 0,75%
- Marek Woch – 0,65%
- Maciej Maciak – 0,09%
- Nie wiem / Jeszcze nie zdecydowałam (-em) – 6,09%
Pytania 3-6 dotyczą II tury wyborów, w zaproponowanych konfiguracjach. Gdyby II tura wyborów odbywała się dziś, na kogo oddasz swój głos?

Pytanie 4 – Wariant Trzaskowski-Mentzen.
- Rafał Trzaskowski – 46,60%
- Sławomir Mentzen – 44,11%
- Nie wiem/Nie pójdę – 9,30%
Z uwzględnieniem faktycznej demografii branży beauty (około 90% głosujących to kobiety), Trzaskowski wygrywa w II turze wynikiem 46,60%, a Sławomir Mentzen uzyskuje 44,11%. Gdyby głosowali tylko mężczyźni z branży Beauty, Mentzen wygrywa uzyskując 50,38 proc. przy 44,36 proc. Trzaskowskiego. Gdyby głosowały tylko kobiety z branży beauty, Trzaskowski wygrywa wynikiem 46,96 proc. do 43,83 proc. Mentzena.
Pytanie 3 – Wariant Trzaskowski-Nawrocki.
- Rafał Trzaskowski – 47,84%
- Karol Nawrocki – 32,11%
- Nie wiem/Nie pójdę – 20,04%
W branży beauty, Rafał Trzaskowski zdecydowanie wygrywa z Karolem Nawrockim.
Pytanie 5 – Wariant Mentzen-Nawrocki.
- Sławomir Mentzen – 41,88%
- Karol Nawrocki – 16,34%
- Nie wiem/Nie pójdę – 41,78%
W branży beauty, Sławomir Mentzen deklasuje Karola Nawrockiego.
Pytanie 6 – II tura Trzaskowski-Hołownia.
- Rafał Trzaskowski – 40,51%
- Szymon Hołownia – 18,73%
- Nie wiem/Nie pójdę – 40,76%
W branży beauty, Rafał Trzaskowski deklasuje Szymona Hołownię.
Pytanie 7 – Na który komitet głosowałaś (-eś) w wyborach parlamentarnych w 2023 roku?
- Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni – 41,04% (społeczeństwo: 30,70%)
- Konfederacja Wolność i Niepodległość – 22,48% (społeczeństwo: 7,16%)
- Trzecia Droga – PSL – 10,14% (społeczeństwo: 14,40%)
- Prawo i Sprawiedliwość – 9,88% (społeczeństwo: 35,38%)
- Nowa Lewica – 6,11% (społeczeństwo: 8,61%)
- Inny komitet – 3,40%
- Nie głosowałam (-em) – 6,94%
Komentarz: Skąd wysoki wynik Koalicji Obywatelskiej i Konfederacji?
- KO wprowadziła do programu VAT 8% na usługi kosmetyczne, postulat przekazany przez fundację Beauty Razem, popierany przez 99% branży. Przełożyło się to na 41,04%, czyli ok. 123 tys. głosów branży beauty, o 1/3 wyższy wynik niż w społeczeństwie.
- Konfederacja deklarowała wsparcie w obniżeniu podatków, dobrowolność ZUS dla przedsiębiorców, a na prośbę fundacji Beauty Razem jej liderzy zapewnili o braku monopolu lekarskiego w medycynie estetycznej. Te trzy postulaty fundacji Beauty Razem, popiera 99% jej członków. Przełożyło się to na 22,48%, czyli ok. 67,5 tys. głosów z branży beauty.
- W okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości, doszło do wprowadzenia podwyżki podatków (“Polskiego Ładu”), składki zdrowotnej, a także rozpoczęto pracę nad “Listą zabiegów zakazanych” (kosmetologom – przyp. red.), co skutkowało w branży 4-krotnie niższym poparciem, niż w społeczeństwie.

Część 2 Sondażu: Jak program wpływa na głosy Branży Beauty?
Cała branża beauty, stanowi 300 tys. wyborców – to właściciele salonów wraz z pracownikami, których co miesiąc odwiedza 10 milionów wyborców.
Pytanie 8: Czy tematy branży beauty, wpływają na Twoją decyzję?
- Tak – 49,37% (148 tys. głosów)
- Nie – 50,63%
Pytanie 9: Czy utrzymanie VAT 8% na branżę beauty w kolejnych latach, wpływa na Twoją decyzję?
- Tak – 54,11% (162 tys. głosów)
- Nie – 45,89%
Pytanie 10: Czy ochrona praw kosmetologów w zabiegach estetycznych, wpływa na Twoją decyzję?
- Tak – 52,95% (159 tys. głosów)
- Nie – 47,05%
Pytanie 11: Czy obniżenie składek ZUS, wpływa na Twoją decyzję?
- Tak – 79,54% (239 tys. głosów)
- Nie – 20,46%
O ile wg wcześniejszych badań, 99 proc. branży beauty popiera każdy z trzech postulatów (ochrona praw kosmetologów, utrzymanie VAT 8% w dalszych latach, niższy lub dobrowolny ZUS), to jasna deklaracja wpływa na ok. połowę grupy wyborców.
Część 3 Sondażu: Ocena organizacji Branży Beauty
W sondażu, respondentów z branży beauty poproszono także o ocenę działalności trzech branżowych fundacji:
Pytanie 11: Jak oceniasz Fundację Beauty Razem?
- Pozytywnie – 78,13%
- Neutralnie – 15,60%
- Negatywnie – 0,96%
- Nie znam – 5,31%
Pytania 12-13: Jak oceniasz dwie inne organizacje?
- Pozytywnie – 30,15-32,96%
- Neutralnie – 31,42-36,14%
- Negatywnie – 1,24-3,97%
- Nie znam – 26,93-37,19%
Fundacja Beauty Razem pozostaje liderem zaufania i rozpoznawalności w branży beauty. Pracę fundacji ocenia pozytywnie ponad dwukrotnie więcej respondentów, niż innych organizacji, a odsetek osób niezadowolonych z jej działalności nie przekracza 1 procenta. Tylko 5 proc. respondentów z branży beauty nie zna fundacji, pozostałe organizacje są nieznane przez 27-37% branży beauty.
Część 4 Sondażu: Wolna wypowiedź
W sondażu udostępniliśmy także wolną wypowiedź, z zezwoleniem na publikację. Przytaczamy cytaty:
- “Jestem ogromnie wdzięczna za obniżenie stawki podatku VAT do 8%”, “Trzeba uregulować zawód Kosmetologa, na wzór Aptek”, “Zamiast rozwoju zaczynam odczuwać podcinanie skrzydeł” – mówią wyborcy Rafała Trzaskowskiego (30,70% w branży beauty)
- “Podatki i opłaty powoli zabijają nas od środka” – mówi wyborca Sławomira Mentzena (27,36% w branży beauty)
- “Składki ZUS to kosmos. Wysokość zabija wiele przedsiębiorstw” – mówi wyborca Grzegorza Brauna (9,71% w branży beauty)
- “Bardziej niż branża beauty, obchodzi mnie bezpieczeństwo mojej rodziny i mojego kraju i ogólny dobrobyt społeczeństwa” – mówi wyborca Karola Nawrockiego (6,86% w branży beauty)
- “Jestem w stanie zagłosować wbrew swojemu światopoglądowi tylko, żeby wprowadzić ochronę kosmetologów i pozwalać im wykonywać zabiegi” – mówi wyborca Magdaleny Biejat (5,92% w branży beauty)
- “Chciałabym przeczytać stanowisko każdego z kandydatów odnośnie realnych problemów branży beauty i realnych rozwiązań na te problemy” – mówi wyborca Adriana Zandberga (4,70% w branży beauty)
- “Jeśli kandydat będzie pewny utrzymania 8% VAT to zagłosuje na niego nawet w przypadku kiedy wcześniej chciałam zagłosować na kogoś innego. To dla mnie wyjątkowo ważny temat!” – mówi wyborca Szymona Hołowni (4,70% w branży beauty)
Część 5 Sondażu: Demografia, Metodologia
Sondaż rozpoczął się 9 maja 2025 r. o 18:00 i został przeprowadzony przez fundację Beauty Razem metodą CAWI, z pełnym targetowaniem na branżę beauty, poprzez bazę adresową i branżowe social media fundacji. Po uzyskaniu próby statystycznej CAWI w ciągu 24 godzin (1256 respondentów), 10 maja 2025 r. o 18:00 sondaż tymczasowo zamknięto, a rekordy zostały utrwalone. Odrzucono wyniki osób przypadkowych, deklarujących że są klientami usług beauty i tak uzyskano czystą reprezentatywną próbę 1194 respondentów branżowych. Po godz. 18:00 umożliwiono dalsze głosowanie poza badaniem (ankieta trwa pod adresem: https://forms.gle/niQH9QFj9yFb9yFYA gdzie można podejrzeć aktualne wyniki). Ze względu na ujawnienie publiczne adresu, dalsze głosy nie są objęte badaniem. Ankieta jest anonimowa i w trakcie badania nie sugerowała wyniku – respondenci mogli zobaczyć wynik dopiero po zagłosowaniu.
Dodatkowo, udostępniamy dane demograficzne respondentów z branży beauty:
Pytanie 14: W jakiej formie pracujesz w branży beauty?
- Samozatrudniony(jednoosobowa działalność), usługi beauty – 59,07%
- Pracownik, usługi beauty – 8,95%
- Pracodawca, usługi beauty – 28,60%
- Inny, usługi dla branży beauty – 3,38%
Pytanie 15: Wiek
- 18-25 lat – 5,92%
- 26-35 lat – 44,12%
- 36-45 lat – 32,99%
- 45-60 lat – 15,93%
- Powyżej 60 lat – 1,04%
Pytanie 16: Płeć
- kobieta – 88,81%
- mężczyzna – 11,19%
Pytanie 17: Województwo
- Mazowieckie – 16,01%
- Śląskie – 14,33%
- Wielkopolskie – 10,76%
- Dolnośląskie – 9,53%
- Małopolskie – 8,76%
- Kujawsko-pomorskie – 5,54%
- Pomorskie – 5,25%
- Zachodniopomorskie – 5,24%
- Łódzkie – 4,80%
- Lubelskie – 3,78%
- Podkarpackie – 3,50%
- Świętokrzyskie – 3,29%
- Opolskie – 2,44%
- Podlaskie – 2,26%
- Warmińsko-mazurskie – 2,26%
- Lubuskie – 1,69%
- ZAGRANICA – 0,58%
Pytanie 18: Wielkość miasta
- Wieś / teren wiejski – 7,82%
- Miasto do 20 000 mieszkańców – 15,98%
- Miasto 20–100 000 mieszkańców – 32,21%
- Miasto 100–500 000 mieszkańców – 20,47%
- Miasto powyżej 500 000 mieszkańców – 23,51%
Opublikuj sondaż na social media Twojego salonu!
W Grupie Beauty Razem pojawią się neutralne grafiki zachęcające Twoje Klientki do pójścia na wybory.
Prześlij także informacje mediom by pomóc nagłośnić branżowe tematy!
Informacji dla mediów udziela:
[Dział komunikacji Fundacji Beauty Razem, Magdalena Zawadzka: beautyrazem.media@gmail.com; Wyrażamy zgodę na cytowanie sondażu, ponowną publikację treści, cytatów, wykresów i infografik]
TAGI