Do Sejmu wpłynął obywatelski projekt ustawy o zawodzie kosmetologa

Data publikacji: 18.12.2025

Do Sejmu wpłynęła petycja w sprawie rozpoczęcia prac nad uregulowaniem zawodu kosmetologa wraz z obywatelskim projektem ustawy o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej. Projekt zakłada uznanie kosmetologa za zawód zaufania publicznego o charakterze paramedycznym, precyzuje kompetencje i odpowiedzialność kosmetologa, zakłada utworzenie rejestru kosmetologów i samorządu zawodowego.

Do Sejmu RP wpłynęła petycja w sprawie rozpoczęcia prac nad uregulowaniem zawodu kosmetologa wraz z obywatelskim projektem ustawy o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej (sygn. BKSP.151.11415.2025.1). Petycja została złożona w Sejmie 17 października 2025 r., a 31 października br. została skierowana do Komisji ds. Petycji.  

Wcześniej autorka projektu ustawy o zawodzie kosmetologa zwróciła się do organizacji branżowych – w tym do Fundacji Beauty Razem – o konsultacje, zarazem prosząc o zachowanie poufności do momentu aż projektowi zostanie nadany oficjalny bieg. Swoje uwagi do projektu przekazał Michał Łenczyński, prezes Fundacji Beauty Razem.

Zarabiaj nawet 10.000 zł rocznie więcej z Kartą Członkowską Beauty Razem

Karta Członkowska
Beauty Razem

to branżowy "Netflix" z ebookami, VOD, dokumentacją i stałym dostępem do grup FB.

Klikam i chcę więcej zarabiać!
Bez zobowiązań. Rezygnujesz kiedy chcesz.

Anna Kowalska

NR: 123456
Ważna do: 21.01.2026
Klikam i chcę więcej zarabiać!
Bez zobowiązań. Rezygnujesz kiedy chcesz.

Jak czytamy we wstępie dokumentu, celem projektu jest zakończenie chaosu prawnego, jednoznaczne rozgraniczenie czynności kosmetologicznych od świadczeń zdrowotnych oraz zapewnienie bezpieczeństwa klientów.

Przeczytaj cały projekt tutaj:  Obywatelski projekt ustawy o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej 2025

To kolejna próba uregulowania rynku. W 2022 r. w Sejmie został złożony poselski projekt ws. zawodu kosmetologa, który nigdy nie wyszedł z fazy konsultacji. W 2024 r. Koalicja dla Bezpieczeństwa i Rozwoju Kosmetologii stworzyła petycję w obronie zawodu kosmetologa. We wrześniu br. Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało, że nie prowadzi prac nad ustawowym uregulowaniem zawodu kosmetologa, wskazując jako priorytet deregulację działalności gospodarczej.

W listopadzie br. Fundacja Beauty Razem zadeklarowała gotowość do przygotowania projektu ustawy o zawodzie kosmetologa w konsultacjach z całą branżą.

Przeczytaj także

Co oznacza złożenie petycji w Sejmie?

Złożenie petycji w Sejmie w sprawie projektu ustawy oznacza formalne przedstawienie wniosku lub propozycji zmian legislacyjnych do rozpatrzenia przez organy Sejmu. Petycja dotyczy rozpoczęcia prac nad uregulowaniem zawodu kosmetologa, a projekt ustawy jest jej załącznikiem, przedstawiającym szczegółowe propozycje dotyczące kompetencji kosmetologa, utworzenia rejestru i samorządu zawodowego. Złożenie petycji nie oznacza automatycznie rozpoczęcia prac nad projektem; jej rozpatrzeniem zajmują się odpowiednie komisje sejmowe, które mogą ją przyjąć, odrzucić lub skierować do dalszych analiz.

Najważniejsze postulaty w projekcie ustawy o zawodzie kosmetologa

Projekt ustawy o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej, w którego sprawie petycja została złożona w Sejmie, zakłada uregulowanie rynku w następujących obszarach:

  • Uznanie kosmetologa za zawód zaufania publicznego o charakterze paramedycznym.
  • Jednoznaczne określenie zakresu kompetencji kosmetologa, w tym dopuszczenie zabiegów estetycznych niebędących świadczeniami zdrowotnymi (m.in. do głębokości 1,5 mm, bez wytwarzania depozytów ciśnieniowych w tkankach i bez charakteru leczniczego).
  • Wprowadzenie zasady „parametry ważniejsze niż etykiety” – możliwość stosowania zarówno urządzeń kosmetycznych, jak i wyrobów medycznych klasy IIb w tzw. trybie kosmetologicznym (ograniczonym), po walidacji.
  • Utworzenie rejestru kosmetologów i podmiotów wykonujących działalność estetyczną oraz obowiązku wpisu do rejestru.
  • Uregulowanie systemu kształcenia, szkoleń i certyfikacji, w tym akredytacji ośrodków szkoleniowych.
  • Wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC, standardowych procedur operacyjnych (SOP) i jednolitej dokumentacji zabiegowej.
  • Powołanie Rady do Spraw Kosmetologii Estetycznej, a docelowo samorządu zawodowego kosmetologów – Naczelnej Izby Kosmetologów. 
Beauty Polisa - Ubezpieczenie OC salonu kosmetycznego

Ubezpieczenia stworzone specjalnie dla branży Beauty

Polisa obejmuje każdy zabieg, pokrywa szkody, chroni przy kontrolach i płaci mandaty za Ciebie.

Zobacz ofertę

Charakter zawodu kosmetologa, tytuł zawodowy i rejestr

Projekt określa, że kosmetologiem jest osoba posiadająca wykształcenie wyższe na kierunku kosmetologia lub na kierunku ochrona zdrowia ze specjalnością kosmetologiczną, na poziomie co najmniej studiów pierwszego stopnia, oraz kwalifikacje do wykonywania zabiegów estetycznych wskazanych w ustawie. Zawód kosmetologa został określony jako zawód zaufania publicznego o charakterze paramedycznym, wykonywany zgodnie z zasadami etyki zawodowej, aktualną wiedzą naukową oraz z uwzględnieniem bezpieczeństwa klientów i ochrony zdrowia publicznego.

Zakres wykonywania zawodu obejmuje w szczególności rozpoznawanie potrzeb związanych z kondycją skóry, włosów i paznokci oraz zewnętrznymi oznakami starzenia się organizmu, wykonywanie specjalistycznych zabiegów estetycznych i innych czynności służących poprawie ich kondycji, a także prowadzenie działalności profilaktycznej polegającej na popularyzowaniu zachowań prozdrowotnych i działań wpływających na wygląd i samopoczucie.

Projekt ustawy wprowadza ochronę tytułu zawodowego „kosmetolog”. Tytuł ten przysługuje osobom posiadającym odpowiedni dyplom ukończenia studiów, które ukończyły szkolenie z zakresu pierwszej pomocy i postępowania w zdarzeniach niepożądanych oraz zostały wpisane do rejestru. Posługiwanie się tytułem bez spełnienia tych warunków stanowi naruszenie przepisów ustawy.

Ustawa przewiduje utworzenie rejestru kosmetologów, podmiotów wykonujących działalność w zakresie kosmetologii estetycznej oraz akredytowanych ośrodków szkoleniowych, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Wpis do rejestru stanowi warunek legalnego wykonywania zawodu kosmetologa oraz prowadzenia działalności estetycznej. Szczegółowe zasady prowadzenia rejestru, zakres gromadzonych danych oraz tryb wpisu, aktualizacji i wykreślenia mają zostać określone w drodze rozporządzenia.

Przeczytaj także

Zakres czynności kosmetologa

Projekt ustawy określa, że kosmetolog jest uprawniony do wykonywania zabiegów estetycznych niebędących świadczeniami zdrowotnymi. Zakres ten obejmuje m.in. zabiegi pielęgnacyjne, oczyszczające i regenerujące, różne rodzaje peelingów, których działanie nie przekracza warstwy brodawkowatej skóry, a także zabiegi z wykorzystaniem urządzeń kosmetycznych lub wyrobów medycznych klasy IIb stosowanych w trybie ograniczonym, w tym technologii takich jak radiofrekwencja, ultradźwięki, HIFU, IPL i LED.

Do zakresu czynności należą również zabiegi z użyciem jednej igły lub systemów wieloigłowych o kontrolowanej długości do 1,5 mm, w tym makijaż permanentny oraz aplikacja preparatów kosmetycznych i estetycznych przeznaczonych do zastosowań niemedycznych. Projekt wymienia także zabiegi z wykorzystaniem plazmy kosmetycznej, mezoterapii bezigłowej, karboksyterapii, mikronakłuwania oraz pigmentacji estetycznej i paramedycznej wykonywanej niechirurgicznie, zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi.

Obywatelski projekt o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej 2025, Rozdział II, Art.7. Zasady mikronakłuwania i pigmentacji

Obywatelski projekt o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej 2025, Rozdział II, Art.7. Zasady mikronakłuwania i pigmentacji

Projekt ustawy zakłada wprowadzenie klauzuli rozgraniczającej zabiegi kosmetologiczne od świadczeń zdrowotnych. Zabiegi wykonywane przez kosmetologa nie są uznawane za świadczenia zdrowotne, jeżeli nie przekraczają głębokości 1,5 mm, nie powodują ablacji o charakterze leczniczym, nie wiążą się z wytwarzaniem depozytów ciśnieniowych w tkankach oraz są wykonywane zgodnie z katalogiem zabiegów określonym w załącznikach do ustawy. Ocena charakteru zabiegu opiera się na rzeczywistych parametrach technicznych urządzenia i profilu ryzyka, niezależnie od jego klasyfikacji.

W przypadku wątpliwości co do kwalifikacji zabiegu, interpretację wiążącą wydaje Rada do Spraw Kosmetologii Estetycznej. 

Przeczytaj także

Zabiegi wykonywane u osób małoletnich wymagają pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego oraz uprzedniej oceny przeciwwskazań. Dopuszczalne jest stosowanie wyłącznie znieczuleń powierzchniowych dostępnych bez recepty, w stężeniach i formach określonych w przepisach wykonawczych.

Projekt ustawy wskazuje, że przepisy nie naruszają kompetencji lekarzy i lekarzy dentystów, w tym uprawnień związanych z wykonywaniem świadczeń zdrowotnych o charakterze leczniczym lub rekonstrukcyjnym. Czynności stanowiące świadczenia zdrowotne pozostają zastrzeżone dla osób do tego uprawnionych.

Projekt ustawy określa również katalog czynności zabronionych dla kosmetologa. Obejmuje on m.in. stosowanie wyrobów medycznych przeznaczonych wyłącznie do celów medycznych, podawanie produktów leczniczych, przekraczanie dopuszczalnej głębokości penetracji, wykonywanie zabiegów chirurgicznych lub rekonstrukcyjnych, ordynowanie leków oraz działania prowadzące do naruszenia ciągłości tkanek głębszych niż warstwa brodawkowata skóry.

Obywatelski projekt o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej 2025, Rozdział II, Art.8. Czynności zabronione

Obywatelski projekt o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej 2025, Rozdział II, Art.8. Czynności zabronione

 

Wzory dokumentów i umów dla beauty

Dokumentacja dla salonów

Wzory umów, regulaminy i poradniki
opracowane przez ekspertów.

Zobacz wszystkie

Wykonywanie zawodu, współpraca i bezpieczeństwo

Projekt ustawy reguluje zasady współpracy kosmetologa z personelem medycznym. Kosmetolog może współpracować z lekarzem lub lekarzem dentystą w zakresie czynności wymagających zastosowania wyrobów medycznych klasy IIb lub urządzeń kosmetycznych o podwyższonym profilu energetycznym. W przypadku wystąpienia powikłań kosmetolog jest zobowiązany do niezwłocznego wezwania pomocy medycznej i udzielenia pierwszej pomocy. 

Dopuszcza się użycie wyrobów medycznych klasy IIb w ramach procedur prowadzonych przez lekarza, na podstawie pisemnego protokołu współpracy określającego zakres współdziałania, odpowiedzialność, rodzaj sprzętu oraz sposób dokumentowania. Minister właściwy do spraw zdrowia określa wzór protokołu oraz może uregulować warunki wykonywania przez kosmetologów zabiegów z użyciem preparatów estetycznych w formie iniekcyjnej oraz innych zaawansowanych technologii.

Ustawa wprowadza obowiązek informacyjny wobec klienta. Przed wykonaniem zabiegu kosmetolog jest zobowiązany do przekazania pisemnej informacji o charakterze i celu zabiegu, możliwych działaniach niepożądanych, środkach ostrożności oraz zaleceniach pozabiegowych. Wykonanie zabiegu jest dopuszczalne wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody klienta, zawierającej dane identyfikacyjne, opis zabiegu oraz potwierdzenie zapoznania się z ryzykiem i przeciwwskazaniami.

Kosmetolog prowadzi dokumentację zabiegową, w tym kartę kwalifikacji, ocenę przeciwwskazań oraz zgody na przetwarzanie danych osobowych i wizerunku, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych. Kosmetolog pełni rolę administratora danych i odpowiada za ich przetwarzanie oraz ochronę. W przypadku osób małoletnich wymagane jest uzyskanie pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego oraz wcześniejsza ocena przeciwwskazań.

To Ci się przyda

Projekt ustawy określa wymagania w zakresie bezpieczeństwa, higieny i standardów pracy. Kosmetolog wykonuje czynności z zachowaniem zasad aseptyki i antyseptyki. Zabiegi naruszające ciągłość skóry mogą być wykonywane wyłącznie z użyciem sprzętu jednorazowego lub sterylizowanego w autoklawie klasy B, przy zachowaniu dokumentacji potwierdzającej sterylizację. Dokumentacja zabiegowa podlega przechowywaniu przez co najmniej 3 lata, a w przypadku zabiegów naruszających ciągłość skóry – co najmniej przez 5 lat.

Zabronione jest przypisywanie zabiegom właściwości leczniczych lub stosowanie terminologii zastrzeżonej dla świadczeń zdrowotnych w przekazie handlowym.

Rozdział III wprowadza także obowiązek posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przez kosmetologów wykonujących działalność zawodową, niezależnie od formy zatrudnienia lub współpracy. Zakres, minimalna suma gwarancyjna, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz zasady uznawania polis zawartych w innych państwach Unii Europejskiej mają zostać określone w drodze rozporządzenia. Przewidziano również możliwość zawarcia dobrowolnego, rozszerzonego ubezpieczenia OC obejmującego dodatkowe ryzyka związane z wykonywaniem zabiegów przy użyciu zaawansowanych technologii.

Beauty Radio

Słuchaj radia bez opłat

Legalna muzyka do salonu, bez ZAIKS i reklam.

Włącz teraz

Stosowanie urządzeń 

Art. 15a projektu ustawy dopuszcza używanie przez kosmetologów urządzeń kosmetycznych zgodnie z ich przeznaczeniem oraz wyrobów medycznych klasy IIb wyłącznie w trybie kosmetologicznym (ograniczonym), w zakresie czynności niemających charakteru medycznego i po wcześniejszej walidacji parametrów. Przepisy te nie dotyczą wyrobów klasy III ani urządzeń przeznaczonych do ablacji, implantacji lub tworzenia depozytów w tkankach.

Użytkownik urządzenia zobowiązany jest do wystąpienia do producenta lub autoryzowanego serwisu o konfigurację trybu kosmetologicznego, uzyskanie stosownego zaświadczenia oraz oznakowanie urządzenia etykietą potwierdzającą ograniczenie parametrów. Producenci i autoryzowani przedstawiciele wyrobów klasy IIb mają obowiązek zapewnić techniczną możliwość dostosowania urządzeń do trybu kosmetologicznego.

Obywatelski projekt ustawy o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej 2025, Art.15a Używanie wyrobów medycznych klasy IIb i urządzeń kosmetycznych

Obywatelski projekt ustawy o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej 2025, Art.15a Używanie wyrobów medycznych klasy IIb i urządzeń kosmetycznych

 

Kompetencje zawodowe, standardy i poziomy kwalifikacji kosmetologa

Projekt ustawy określa, że celem edukacji kosmetologa jest przygotowanie do samodzielnego, bezpiecznego i etycznego wykonywania zawodu, z poszanowaniem zasad bezpieczeństwa, higieny, etyki zawodowej oraz odpowiedzialności wobec klienta. Proces kształcenia ma prowadzić do uzyskania wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania specjalistycznych zabiegów estetycznych oraz prawidłowej relacji z klientem.

Zakres kształcenia obejmuje m.in. praktyczne opanowanie technik zabiegowych, znajomość produktów kosmetycznych i ich możliwych działań niepożądanych, zasady działania i bezpiecznego użytkowania urządzeń stosowanych w kosmetologii, umiejętność analizy stanu skóry oraz doboru metod pielęgnacyjnych i zabiegowych. Projekt uwzględnia również nabycie kompetencji komunikacyjnych, prawnych i etycznych, w tym w zakresie świadomej zgody, ochrony danych osobowych oraz odpowiedzialności zawodowej.

Ustawa wskazuje, że kształcenie kosmetologa obejmuje zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną z szerokiego zakresu dziedzin, w tym m.in. anatomii, fizjologii, histologii, biochemii, genetyki, dermatologii, immunologii, endokrynologii, mikrobiologii, farmakologii, toksykologii i dietetyki. Program nauczania obejmuje również zagadnienia z zakresu fizykoterapii, masażu, rehabilitacji, odnowy biologicznej, kosmetologii pielęgnacyjnej i medycznej, ratownictwa medycznego oraz pierwszej pomocy.

Projekt ustawy przewiduje ponadto kształcenie w zakresie medycyny estetycznej oraz chirurgii plastycznej i twarzowo-szczękowej w stopniu umożliwiającym rozróżnianie czynności medycznych i kosmetologicznych oraz rozumienie granic kompetencji zawodowych. Program obejmuje także prawo, etykę i deontologię zawodową kosmetologa, a także chemię kosmetyczną i zasady opracowywania oraz oceny receptur kosmetycznych, z uwzględnieniem właściwości składników i zasad bezpieczeństwa ich stosowania.

Porównanie systemów rezerwacji

Porównaj systemy rezerwacji

Wybierz najlepszy system i zyskaj coś ekstra
od Beauty Razem.

Porównaj systemy

Szkolenia specjalistyczne

Ustawa określa zasady kształcenia, szkoleń i certyfikacji w zawodzie kosmetologa. Uczelnie prowadzące kierunek kosmetologia określają w programach kształcenia zakres czynności praktycznych, obejmujący m.in. techniki mikroiniekcji i mikronakłuwania, symulacje zabiegów na modelach dydaktycznych, obsługę urządzeń kosmetologicznych i wyrobów medycznych klasy IIb oraz stosowanie zasad aseptyki i prowadzenie dokumentacji zabiegowej. Absolwent otrzymuje zaświadczenie potwierdzające nabyte kompetencje praktyczne, mające moc dokumentu urzędowego i stanowiące podstawę do wykonywania zawodu.

Szkolenia specjalistyczne w zakresie mikroiniekcji i mikronakłuwania mogą być prowadzone wyłącznie przez akredytowane uczelnie, instytuty szkoleniowe lub samorząd zawodowy kosmetologów, a prowadzący je muszą posiadać tytuł magistra kosmetologii lub być lekarzem z co najmniej pięcioletnim doświadczeniem w medycynie estetycznej lub regeneracyjnej.

Program szkoleń obejmuje anatomię i fizjologię skóry, zasady aseptyki i antyseptyki, techniki mikroiniekcyjne i mikronakłuwania, podstawy pigmentacji, obsługę urządzeń kosmetologicznych i wyrobów medycznych klasy IIb, zasady bezpieczeństwa oraz prowadzenie dokumentacji zabiegowej. Certyfikat ukończenia szkolenia jest ważny przez pięć lat i może być przedłużony po kursie uzupełniającym. Szkolenia specjalistyczne dzielą się na poziom podstawowy, zaawansowany i specjalistyczny, a podmioty prowadzące je muszą spełniać wymogi akredytacyjne dotyczące kadry, zaplecza dydaktycznego i programu szkolenia.

Przeczytaj także

Ustawa przewiduje nadzór nad przestrzeganiem przepisów przez Państwową Inspekcję Sanitarną we współpracy z Radą do spraw Kosmetologii Estetycznej, powoływaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia jako organ opiniodawczo-doradczy w zakresie bezpieczeństwa i standardów wykonywania czynności kosmetologicznych. 

Minister Zdrowia w ciągu 24 miesięcy od wejścia ustawy podejmuje działania w celu utworzenia samorządu zawodowego kosmetologów pod nazwą Naczelna Izba Kosmetologów, która po utworzeniu prowadzi rejestr osób wykonujących zawód, sprawuje nadzór etyczny i zawodowy, opiniuje projekty aktów prawnych oraz współpracuje z ministrem w zakresie kształcenia, standardów i bezpieczeństwa. 

Do czasu powstania samorządu nadzór merytoryczny sprawuje Rada do spraw Kosmetologii Estetycznej. Rada działa przy ministrze zdrowia jako organ doradczy i opiniodawczy, w jej skład wchodzą przedstawiciele uczelni, organizacji zawodowych, ministerstwa, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz eksperci z dziedziny dermatologii, fizjologii skóry, bezpieczeństwa kosmetycznego i technologii zabiegowych. Do zadań Rady należy opiniowanie projektów aktów prawnych, opracowywanie propozycji szkoleń specjalistycznych, prowadzenie rejestru jednostek szkoleniowych, monitorowanie bezpieczeństwa usług kosmetologicznych oraz opracowywanie wytycznych dotyczących standardów praktyki i etyki zawodowej. Kadencja Rady trwa cztery lata, a minister określa regulamin jej działania, w tym tryb powoływania i odwoływania członków, organizację prac, zasady przyjmowania uchwał i publikacji wniosków.

Wykonywanie zawodu, okres przejściowy

Zgodnie z projektem ustawy, osoby wykonujące zawód kosmetologa w dniu wejścia ustawy w życie miałyby zachowywać prawo do wykonywania zawodu, pod warunkiem dokonania wpisu do rejestru w terminie 12 miesięcy. 

Osoby prowadzące działalność kosmetologiczną bez wymaganego wykształcenia mogłyby kontynuować działalność przez okres przejściowy 36 miesięcy, o ile w tym czasie uzupełnią kwalifikacje.

Uzasadnienie projektu

Autorka projektu, w raporcie z konsultacji środowiskowych w sprawie obywatelskiego projektu ustawy o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej podsumowuje przebieg postępowania, wyniki konsultacji oraz uzasadnia potrzebę kontynuowania prac legislacyjnych w trybie sejmowym:

I. Problem – istota zagadnienia w 5 punktach

  1. Brak ustawowej regulacji zawodu kosmetologa. Zawód kosmetologa nie jest zawodem regulowanym, nie istnieją jednolite standardy kształcenia, rejestr osób wykonujących zawód ani system odpowiedzialności zawodowej. W efekcie ten sam rodzaj zabiegów może być wykonywany przez osoby o skrajnie różnym przygotowaniu (od magistrów kosmetologii po osoby po krótkich kursach).
  2.  Chaos kompetencyjny i interpretacyjny na rynku usług estetycznych. Brak jednoznacznego rozgraniczenia między zabiegami estetycznymi a świadczeniami zdrowotnymi prowadzi do zacierania granic między działalnością medyczną i niemedyczną. Powoduje to niepewność prawną dla konsumentów, kosmetologów, lekarzy oraz organów nadzoru Ministerstwa Zdrowia (MZ), Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS), Urzędu Regulacji Produktów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL).
  3. Zjawisko „pseudoekspertów” oraz brak realnego nadzoru. Na rynku funkcjonują osoby wykonujące inwazyjne procedury (w tym iniekcje i zabiegi z użyciem urządzeń wysokoenergetycznych) bez wykształcenia kierunkowego i bez jakiejkolwiek odpowiedzialności zawodowej. Obecne przepisy nie zapewniają skutecznych narzędzi do eliminowania takich praktyk.
  4. Narastający konflikt interpretacyjny Naczelna Izba Lekarska (NIL) – kosmetolodzy. Naczelna Izba Lekarska, poprzez rozszerzającą wykładnię przepisów (m.in. umiejętności 028 „Medycyna estetyczno-naprawcza”, projekt tzw. lex szarlatan oraz stanowisko Nr 4/25/IX dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego), próbuje objąć swoją jurysdykcją obszary, które nie stanowią świadczeń zdrowotnych, lecz działalność estetyczną. Prowadzi to do prób regulowania zawodów niemedycznych poprzez ustawy medyczne, co narusza Zasady Techniki Prawodawczej (ZTP), zasadę proporcjonalności oraz zasadę przejrzystości systemu prawa. (…) W praktyce skutkuje to dalszym zacieraniem granicy pomiędzy zabiegami estetycznymi a świadczeniami medycznymi, co zwiększa niepewność prawną, ryzyko nakładania kar administracyjnych na kosmetologów oraz ogranicza możliwość prowadzenia legalnej działalności gospodarczej w obszarze zabiegów o charakterze niemedycznym.
  5. Luki we wdrożeniu prawa unijnego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych (MDR) oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR) w obszarze zastosowań niemedycznych. Rozporządzenie MDR oraz GPSR dopuszczają stosowanie wyrobów medycznych i technologii również w celach niemedycznych, nakładając na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników także poza systemem świadczeń zdrowotnych. W Polsce brak jest spójnych przepisów krajowych wdrażających te standardy w odniesieniu do działalności estetycznej i zawodu kosmetologa.

Przeczytaj także

Wnioskodawczyni podkreśla również, że:

  1. Nie istnieje jednolity system potwierdzania kompetencji zawodowych kosmetologów, co stanowi istotny deficyt w obszarze bezpieczeństwa usług estetycznych;
  2. Brak regulacji doprowadził do stanu dowolności, w którym różne grupy zawodowe próbują na własną rękę definiować zakres swoich kompetencji;
  3. Programy kształcenia kosmetologów są niespójne, ponieważ uczelnie wyższe realizują odmienne standardy w sytuacji braku jednolitych ram ustawowych;
  4. Polska nie wdrożyła przepisów Rozporządzenia (UE) 2023/988 (GPSR) oraz Rozporządzenia (UE) 2017/745 (MDR) w zakresie technologii i wyrobów stosowanych w celach niemedycznych, mimo że akty te nakładają obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników również poza zakresem świadczeń zdrowotnych.

“Wszystkie powyższe okoliczności wskazują, że brak regulacji zawodu kosmetologa i działalności estetycznej nie jest wyłącznie problemem środowiskowym, lecz stanowi realną lukę systemową, która generuje ryzyka dla bezpieczeństwa obywateli, stabilności rynku usług estetycznych oraz spójności systemu prawa”.

Konsultacje środowiskowe projektu były prowadzone w dn. 14 października – 19 listopada 2025 r. Adresatami konsultacji były m.in.: Ministerstwo Zdrowia; Ministerstwo Rozwoju i Technologii;  Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Naczelna Izba Lekarska; uczelnie wyższe; organizacje branżowe; producenci urządzeń i wyrobów medycznych;  jednostki odpowiedzialne za rejestrację wyrobów medycznych.

Przeczytaj także

Stanowisko Ministerstwa Zdrowia

29 października 2025 r. Ministerstwo Zdrowia przedstawiło negatywne stanowisko wobec petycji złożonej przez autorkę projektu w sprawie czasowego zawieszenia stosowania umiejętności zawodowej o kodzie 028 „Medycyna estetyczno-naprawcza” oraz potrzeby uregulowania zawodu kosmetologa.

Resort wskazał, że procedury z zakresu medycyny estetyczno-naprawczej stanowią świadczenia zdrowotne o podwyższonym ryzyku powikłań i mogą być wykonywane wyłącznie przez lekarzy lub lekarzy dentystów, a zawód kosmetologa nie jest zawodem medycznym ani regulowanym.

Ministerstwo przyznało jednocześnie, że w praktyce dochodzi do przekraczania granicy między zabiegami estetycznymi a świadczeniami zdrowotnymi przez osoby nieuprawnione, uznając jednak, że wynika to z naruszania obowiązujących przepisów, a nie z ich niejasności.

W piśmie wskazano także, że analiza skutków społecznych i gospodarczych regulacji nie mieści się w kompetencjach Ministra Zdrowia, natomiast kwestie związane z kształceniem kosmetologów należą do właściwości uczelni wyższych oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W odpowiedzi z 31 października 2025 r. wnioskodawczyni podtrzymała petycję, wskazując, że stanowisko resortu nie odnosi się w pełni do jej celu, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów oraz jednoznaczne określenie granicy między zabiegami estetycznymi a świadczeniami zdrowotnymi, a brak wyraźnych kryteriów i standardów prowadzi do niepewności prawnej zarówno po stronie konsumentów, jak i kosmetologów.

Brak opinii z resortów edukacji oraz rozwoju i technologii

W ramach konsultacji środowiskowych i instytucjonalnych wnioskodawczyni zwróciła się również do Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie klasyfikacji urządzeń stosowanych w działalności estetycznej oraz do Ministra Edukacji Narodowej w kwestii wprowadzenia jednolitego systemu potwierdzania kompetencji praktycznych absolwentów kierunku kosmetologia i zasad dokumentowania efektów kształcenia. Minister Edukacji przekazał pismo do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Do dnia sporządzenia raportu z konsultacji społecznych Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie przekazały swoich stanowisk.

Stanowisko Fundacji Beauty Razem

W listopadzie 2025 r., fundacja Beauty Razem zgłosiła serię poprawek do projektu wraz z uzasadnieniem: “Projekt w obecnym kształcie nie odzwierciedla jeszcze w pełni rzeczywistych potrzeb branży i nie może być przedstawiany jako reprezentatywny dla środowiska. Wymaga gruntownego przepracowania z uczestnictwem branży (specjalistami i przedsiębiorcami zaangażowanymi w rynek usług kosmetologicznych/estetycznych), konsultacji merytorycznych, OSR, dedykowanych badań rynkowych – z udziałem reprezentatywnych organizacji (np. Fundacji Beauty Razem)”.

W społeczności Beauty Razem trwa gorąca dyskusja o liście zabiegowej i założeniu aktu prawnego.

Michał Łenczyński, prezes fundacji Beauty Razem, podkreślił, że akt ma dziś status petycji, a prace nad nim się nie rozpoczęły:

Fundacja zamierza przygotować projekt ustawy, a listy zabiegowe będą ustalane przez nas wszystkich w Grupie. To u nas standard od momentu powstania Beauty Razem. Tak tworzyliśmy PKD do tarcz branżowych, zakres VAT 8%, czy wytyczne sanitarne dla salonów. Tylko wtedy, gdy konsultacje będą prowadzone na dużą skalę z uwzględnieniem każdego głosu, powstanie dokument w pełni odzwierciedlający potrzeby rynku.

Podsumowanie – lekarze i kosmetolodzy nie są wrogami

Autorka projektu ustawy o zawodzie kosmetologa i wykonywaniu działalności estetycznej w podsumowaniu raportu z konsultacji środowiskowych pisze:

“Przez lata w środowisku kosmetologicznym funkcjonowało przekonanie, że wzmocnienie pozycji zawodowej może nastąpić poprzez włączenie kosmetologa do zawodów medycznych. Z czasem stało się jednak jasne, że medykalizacja kosmetologii nie tylko nie rozwiązuje realnych problemów, ale mogłaby prowadzić do utraty samodzielności zawodu.
Dobitnym przykładem tego ryzyka było rozporządzenie dotyczące umiejętności o kodzie 028 „Medycyna estetyczno-naprawcza”, które – przy nieprecyzyjnym zakresie – wywołało błędne interpretacje i doprowadziło do kwalifikowania technologii estetycznych jako medycznych wyłącznie ze względu na podobieństwo sprzętu.

Kosmetologia nie jest leczeniem. Nie diagnozuje chorób, nie prowadzi terapii patologii i nie realizuje świadczeń zdrowotnych. Diagnoza kosmetologiczna polega na analizie funkcji skóry, jej kondycji i potrzeb, identyfikacji problemów estetycznych oraz doborze działań pielęgnacyjnych, regeneracyjnych i wspierających terapie prowadzone przez lekarza – bez stawiania rozpoznań medycznych. Jest to zakres kompetencji wynikający z akademickiego kształcenia kosmetologów, obejmującego m.in. zaawansowaną analizę skóry, ocenę poziomu nawilżenia, elastyczności, fototypu i tendencji starzeniowych oraz kwalifikację do zabiegów estetycznych o niskim profilu ryzyka.

Medycyna realizuje cel zupełnie odmienny – ratuje zdrowie i życie, diagnozuje choroby i prowadzi leczenie. Próby sztucznego łączenia tych obszarów potęgują chaos regulacyjny zamiast go porządkować. (…)

Projekt ten spełnia standardy bezpieczeństwa, przywraca równowagę kompetencyjną między zawodami oraz eliminuje osoby wykonujące zabiegi poza jakimikolwiek ramami odpowiedzialności. Jednocześnie nie narusza kompetencji lekarzy ani nie ingeruje w zakres świadczeń zdrowotnych, pozostając zgodny z prawem Unii Europejskiej oraz Konstytucją RP.
Warto zauważyć, że środowiska kosmetologiczne i lekarskie nie są stronami konfliktu, lecz partnerami działającymi w odrębnych, komplementarnych obszarach. Cel obu środowisk jest wspólny: bezpieczeństwo pacjenta, rzetelność usług i ochrona zdrowia publicznego.”

TAGI

Katarzyna Bochner

Katarzyna Bochner

Dziennikarka, redaktorka. Od ponad 20 lat zajmująca się branżowymi publikacjami na temat sektora kosmetycznego i beauty.

  • Albumy muzyczne bez opłat Beauty Razem

    Pakiet 15 albumów

    999,00  z VAT

    Wszystkie albumy w specjalnej cenie

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Beauty Music - Disco Set Pakiet

    Disco Set

    249,00  z VAT

    Energiczne disco pełne życia

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Beauty Music - Massage Set

    Massage Set

    249,00  z VAT

    Relaksacyjna muzyka do masażu

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Magia Świąt - Muzyka Świąteczna

    Magia Świąt – Muzyka Świąteczna

    149,00  z VAT

    Pobierz za darmo i cieszmy się magią świąt!

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword

Przeczytaj także

Zapisz się, a nie przegapisz niczego ważnego. W naszym newsletterze znajdziesz informacje o najciekawszych dyskusjach, postach, produktach i nowościach, które ciągle pojawiają się w Grupie Beauty Razem!

Coś poszło nie tak. Spróbuj raz jeszcze.
Dziękujemy za zapis. Jesteśmy w kontakcie!
0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pusty