Sprzedaż kosmetyków w gabinecie kosmetycznym – z czym to się wiąże?

Data publikacji: 09.10.2025

Sprzedaż kosmetyków w Polsce nie wymaga koncesji, ale wiąże się z szeregiem obowiązków wynikających z tego, w jakiej roli znajduje się osoba wprowadzająca kosmetyk na rynek. Jeśli więc chcesz sprzedawać kosmetyki w swoim gabinecie, w pierwszej kolejności zapoznaj się z Rozporządzeniem 1223/2009 dotyczącym produktów kosmetycznych, aby wiedzieć, czy stajesz się dystrybutorem, czy wchodzisz w buty producenta i kiedy zaczynasz być osobą odpowiedzialną za wprowadzanie produktu na rynek.

Sprzedawanie kosmetyków w salonach kosmetycznych jest odrębną dziedziną działalności. Przy rejestracji takiej działalności trzeba przypisać dodatkowy kod 47.75.Z. Oznacza on sprzedaż detaliczną kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach  i dotyczy ogólnie pojętej sprzedaży kosmetyków. Podklasa ta obejmuje także sprzedaż detaliczną perfum.

Gdyby miały to być kosmetyki wykonywane ręcznie, wymaga się od przedsiębiorcy przypisania kolejnego kodu – 24.42.Z – produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych.

Jeśli natomiast byłaby to sprzedaż przez internet, jest to kod – 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.  

Zarabiaj nawet 10.000 zł rocznie więcej z Kartą Członkowską Beauty Razem

Karta Członkowska
Beauty Razem

to branżowy "Netflix" z ebookami, VOD, dokumentacją i stałym dostępem do grup FB.

Klikam i chcę więcej zarabiać!
Bez zobowiązań. Rezygnujesz kiedy chcesz.

Anna Kowalska

NR: 123456
Ważna do: 08.12.2025
Klikam i chcę więcej zarabiać!
Bez zobowiązań. Rezygnujesz kiedy chcesz.

Sprzedajesz kosmetyki – stajesz się dystrybutorem

Osoba zajmująca się sprzedażą kosmetyków, która wyłącznie kupuje produkty i odsprzedaje, wchodzi w rolę dystrybutora. Wówczas ciążą na niej obowiązki wynikające z Rozporządzenia 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych, określone w art. 6. 

Obowiązki dystrybutorów:

  1. W ramach swojej działalności podczas udostępniania produktu kosmetycznego na rynku dystrybutorzy działają z należytą starannością w odniesieniu do obowiązujących wymogów.
  2. Przed udostępnieniem produktu kosmetycznego na rynku dystrybutorzy sprawdzają, czy:
  • podane są informacje dotyczące oznakowania określone w art. 19 ust. 1 lit. a), e) i g) oraz w art. 19 ust. 3 i 4;
  • spełnione są wymogi językowe określone w art. 19 ust. 5;
  • nie upłynęła data minimalnej trwałości, o ile ma ona zastosowanie na mocy art. 19 ust. 1.
  1. Jeżeli dystrybutorzy uznają lub mają powody sądzić, że:
  • dany produkt kosmetyczny nie jest zgodny z wymogami przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu, nie udostępniają produktu na rynku, dopóki nie zostanie on dostosowany do obowiązujących wymogów;
  • produkt kosmetyczny, który udostępnili na rynku, nie jest zgodny z niniejszym rozporządzeniem, zapewniają przyjęcie środków naprawczych niezbędnych do dostosowania tego produktu, wycofania go z rynku lub wycofania od użytkowników końcowych, w razie potrzeby.
Salon kosmetyczny, kobieta z kartą kredytową przy recepcji, w tle regał z kosmetykami/fot. Envato

Sprzedaż kosmetyków w salonie kosmetycznym jest sposobem na zwiększenie przychodów, ale trzeba zapoznać się z obowiązkami wynikającymi z roli dystrybutora produktu/fot. Envato

Ponadto jeżeli produkt kosmetyczny stwarza ryzyko dla zdrowia ludzi, dystrybutorzy niezwłocznie informują o tym osobę odpowiedzialną oraz właściwe organy krajowe państw członkowskich, w których udostępniły dany produkt, podając szczegóły zwłaszcza dotyczące niezgodności oraz przyjętych środków naprawczych.

  1. Dystrybutorzy zapewniają, aby w czasie, gdy są odpowiedzialni za produkt, warunki przechowywania lub transportu nie zagrażały jego zgodności z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
  2. Dystrybutorzy współpracują z właściwymi organami na wniosek tych ostatnich w zakresie wszelkich działań mających na celu wyeliminowanie zagrożeń stwarzanych przez produkty udostępnione przez nich na rynku. W szczególności dystrybutorzy – na uzasadniony wniosek właściwego organu krajowego – dostarczają w języku łatwo zrozumiałym dla tego organu wszelkie informacje i dokumentację niezbędne do wykazania zgodności danego produktu z wymogami wymienionymi w ust. 2.

To do miejsca, w którym kupił kosmetyk, wraca klient z wszelkimi zastrzeżeniami. Dystrybutor ma obowiązek śledzić wszystkie zmiany w prawie wynikające z unijnej i krajowej legislacji i wycofać ze sprzedaży produkty, które nie spełniają wymogów bezpieczeństwa, czyli np. zawierają niedozwolone składniki (patrz – przypadki lilialu lub TPO).

Wzory dokumentów i umów dla beauty

Dokumentacja dla salonów

Wzory umów, regulaminy i poradniki
opracowane przez ekspertów.

Zobacz wszystkie

Kiedy jesteś osobą odpowiedzialną za wprowadzanie kosmetyku do obrotu?

Warto również wiedzieć, że osoba, która sama chce wytwarzać kosmetyki i sprzedawać je w gabinecie kosmetycznym staje się producentem, czyli osobą odpowiedzialną.

Podobnie dzieje się, gdy sama zaczyna sprowadzać kosmetyki z zagranicy i wprowadzać je na polski rynek, np. jako przedstawiciel na Polskę danej firmy/marki – również, w zależności od umowy, może stać się osobą odpowiedzialną. Wówczas odpowiada za produkt od a do z – od stabilności jego formuły do wycofania z obrotu.

Obowiązki osoby odpowiedzialnej opisane są w Rozporządzeniu kosmetycznym w artykule 4 i 5.

Dowiedz się więcej na ten temat z naszego tekstu: Justyna Żerańska, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego: Oto Twoje obowiązki, gdy zaczynasz produkować swoje kosmetyki i sprzedawać je w gabinecie

Terminal płatniczy dla salonu

Stała stawka i niska prowizja

Wyjątkowe warunki wynegocjowane dla branży Beauty – niedostępne poza Beauty Razem.

Zobacz ofertę

TAGI

Katarzyna Bochner

Katarzyna Bochner

Dziennikarka, redaktorka. Od ponad 20 lat zajmująca się branżowymi publikacjami na temat sektora kosmetycznego i beauty.

  • Albumy muzyczne bez opłat Beauty Razem

    Pakiet 15 albumów

    999,00  z VAT

    Wszystkie albumy w specjalnej cenie

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Beauty Music - Disco Set Pakiet

    Disco Set

    249,00  z VAT

    Energiczne disco pełne życia

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Beauty Music - Massage Set

    Massage Set

    249,00  z VAT

    Relaksacyjna muzyka do masażu

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Magia Świąt - Muzyka Świąteczna

    Magia Świąt – Muzyka Świąteczna

    149,00  z VAT

    Pobierz za darmo i cieszmy się magią świąt!

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword

Przeczytaj także

Zapisz się, a nie przegapisz niczego ważnego. W naszym newsletterze znajdziesz informacje o najciekawszych dyskusjach, postach, produktach i nowościach, które ciągle pojawiają się w Grupie Beauty Razem!

Coś poszło nie tak. Spróbuj raz jeszcze.
Dziękujemy za zapis. Jesteśmy w kontakcie!
0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pusty