Karta Członkowska
Beauty Razem
to branżowy "Netflix" z ebookami, VOD, dokumentacją i stałym dostępem do grup FB.
Anna Kowalska
Data publikacji: 09.10.2025
Sprzedaż kosmetyków w Polsce nie wymaga koncesji, ale wiąże się z szeregiem obowiązków wynikających z tego, w jakiej roli znajduje się osoba wprowadzająca kosmetyk na rynek. Jeśli więc chcesz sprzedawać kosmetyki w swoim gabinecie, w pierwszej kolejności zapoznaj się z Rozporządzeniem 1223/2009 dotyczącym produktów kosmetycznych, aby wiedzieć, czy stajesz się dystrybutorem, czy wchodzisz w buty producenta i kiedy zaczynasz być osobą odpowiedzialną za wprowadzanie produktu na rynek.
Sprzedawanie kosmetyków w salonach kosmetycznych jest odrębną dziedziną działalności. Przy rejestracji takiej działalności trzeba przypisać dodatkowy kod 47.75.Z. Oznacza on sprzedaż detaliczną kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach i dotyczy ogólnie pojętej sprzedaży kosmetyków. Podklasa ta obejmuje także sprzedaż detaliczną perfum.
Gdyby miały to być kosmetyki wykonywane ręcznie, wymaga się od przedsiębiorcy przypisania kolejnego kodu – 24.42.Z – produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych.
Jeśli natomiast byłaby to sprzedaż przez internet, jest to kod – 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.
Karta Członkowska
Beauty Razem
to branżowy "Netflix" z ebookami, VOD, dokumentacją i stałym dostępem do grup FB.
Anna Kowalska
Osoba zajmująca się sprzedażą kosmetyków, która wyłącznie kupuje produkty i odsprzedaje, wchodzi w rolę dystrybutora. Wówczas ciążą na niej obowiązki wynikające z Rozporządzenia 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych, określone w art. 6.
Obowiązki dystrybutorów:

Sprzedaż kosmetyków w salonie kosmetycznym jest sposobem na zwiększenie przychodów, ale trzeba zapoznać się z obowiązkami wynikającymi z roli dystrybutora produktu/fot. Envato
Ponadto jeżeli produkt kosmetyczny stwarza ryzyko dla zdrowia ludzi, dystrybutorzy niezwłocznie informują o tym osobę odpowiedzialną oraz właściwe organy krajowe państw członkowskich, w których udostępniły dany produkt, podając szczegóły zwłaszcza dotyczące niezgodności oraz przyjętych środków naprawczych.
To do miejsca, w którym kupił kosmetyk, wraca klient z wszelkimi zastrzeżeniami. Dystrybutor ma obowiązek śledzić wszystkie zmiany w prawie wynikające z unijnej i krajowej legislacji i wycofać ze sprzedaży produkty, które nie spełniają wymogów bezpieczeństwa, czyli np. zawierają niedozwolone składniki (patrz – przypadki lilialu lub TPO).
Dokumentacja dla salonów Wzory umów, regulaminy i poradniki 
opracowane przez ekspertów.
Warto również wiedzieć, że osoba, która sama chce wytwarzać kosmetyki i sprzedawać je w gabinecie kosmetycznym staje się producentem, czyli osobą odpowiedzialną.
Podobnie dzieje się, gdy sama zaczyna sprowadzać kosmetyki z zagranicy i wprowadzać je na polski rynek, np. jako przedstawiciel na Polskę danej firmy/marki – również, w zależności od umowy, może stać się osobą odpowiedzialną. Wówczas odpowiada za produkt od a do z – od stabilności jego formuły do wycofania z obrotu.
Obowiązki osoby odpowiedzialnej opisane są w Rozporządzeniu kosmetycznym w artykule 4 i 5.
Dowiedz się więcej na ten temat z naszego tekstu: Justyna Żerańska, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego: Oto Twoje obowiązki, gdy zaczynasz produkować swoje kosmetyki i sprzedawać je w gabinecie
Stała stawka i niska prowizja Wyjątkowe warunki wynegocjowane dla branży Beauty – niedostępne poza Beauty Razem.
TAGI
Przeczytaj także