Komisja Europejska: zakaz sprzedaży, stosowania w salonach i zużywania zapasów kosmetyków z TPO po 1 września 2025

Data publikacji: 22.08.2025

Od 1 września 2025 r. wszystkie produkty kosmetyczne zawierające TPO zostaną zakazane w Unii Europejskiej. Zakaz obejmie zarówno sprzedaż, jak i profesjonalne stosowanie w salonach oraz zużywanie zapasów – informuje Komisja Europejska. Odpowiada na najważniejsze pytania, które napłynęły z krajów członkowskich i podaje podstawy prawne zakazu.

Komisja Europejska odpowiada na protesty i pytania dotyczące zakazu stosowania TPO w kosmetykach, wyjaśnia wątpliwości w sprawie wdrażania zakazu przez profesjonalistów (salony kosmetyczne, styliści)  i wykorzystania zapasów produktów z tym składnikiem zakupionych przed 1 września 2025. 

Oto najważniejsze informacje zgodne z dokumentem opublikowanym przez Komisję Europejską. Cały dokument tutaj: klik.

  • Zakaz: Od 1 września 2025 r. obowiązuje zakaz stosowania substancji chemicznej TPO – tlenek difenylo-(2,4,6-trimetylobenzoilo)fosfiny, INCI: Trimethylbenzoyl Diphenylphosphine Oxide – w kosmetykach.

  • Podstawa prawna: Artykuł 15 rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 (Rozporządzenie kosmetyczne). TPO zostało sklasyfikowane jako substancja działająca toksycznie na rozrodczość (CMR 1B), co automatycznie skutkuje zakazem jej stosowania w kosmetykach.  

  • Data obowiązywania: Od 1 września 2025 r. produkty kosmetyczne zawierające TPO nie mogą być wprowadzane ani udostępniane na rynku UE.

  • Sprzedaż: Produkty z TPO nie mogą być sprzedawane ani udostępniane w ramach działalności handlowej po tej dacie, nawet jeśli trafiły do obrotu wcześniej.

  • Użytkowanie profesjonalne: Salony i stylistki paznokci nie mogą od 1 września 2025 stosować produktów zawierających TPO na swoich klientach, gdyż stanowi to „udostępnienie na rynku” w ramach działalności handlowej/usług komercyjnych.

  • Użytkowanie prywatne: Konsumenci, którzy wcześniej kupili produkt do użytku osobistego, mogą go zużyć, ale zaleca się przejście na produkty alternatywne.

  • Brak okresu przejściowego: Przepisy nie przewidują „zużycia zapasów” ani dłuższego czasu na adaptację – zakaz wchodzi w życie natychmiast.

  • Porównanie z REACH: W przeciwieństwie do regulacji REACH, w prawie kosmetycznym nie ma możliwości wydłużenia okresów przejściowych dla substancji CMR – substancje rakotwórcze (Carcinogenic), mutagenne (Mutagenic) lub działające szkodliwie na rozrodczość (toxic to Reproduction).

  • Bezpieczeństwo: Dawna opinia SCCS o bezpiecznym stosowaniu TPO w produktach kosmetycznych z ograniczeniami (stężenie 5%) traci znaczenie wobec nowej klasyfikacji CMR.

  • Działania branży: Przedsiębiorcy powinni wycofać produkty z TPO, znaleźć zamienniki oraz monitorować zmiany przepisów na wczesnym etapie. –  dyskusje na temat TPO rozpoczęły się na szczeblu grupy roboczej w marcu 2024 r . Zobacz tutaj ostrzeżenie o  konieczności zmiany receptur w formułachklik

  • Perspektywy:  Złożono propozycję zmiany rozporządzenia w sprawie kosmetyków, której celem jest poprawa przewidywalności i zaangażowania interesariuszy, ale do czasu nowej legislacji obowiązuje obecny stan prawny

Komunikat Komisji Europejskiej w sprawie wycofywania TPO z kosmetyków - wskazania dla profesjonalistów

Komunikat Komisji Europejskiej w sprawie wycofywania TPO z kosmetyków – wskazania dla profesjonalistów

Informacje nt. rozporządzenia, wykładni, egzekwowania zakazu w Polsce podaje Główny Inspektor Sanitarny oraz Wojewódzkie i Powiatowe Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne. Śledź komunikaty i skontaktuj się z inspektorami w swoim regionie.

Przeczytaj także

TPO – pytania i odpowiedzi

W związku z przyjęciem Rozporządzenia Komisji (UE) 2025/877, które zabrania m.in. stosowania TPO w produktach kosmetycznych od dnia 1 września 2025, Komisja Europejska otrzymała liczne pytania od krajów UE, organizacji branżowych oraz firm. Pytania dotyczyły głównie zakresu zakazu, jego stosowania wobec użytkowników profesjonalnych oraz braku okresu przejściowego dla sprzedaży lub wykorzystania istniejących zapasów produktów. Różne interpretacje na poziomie krajowym powodowały niepewność i wątpliwości co do jednolitego stosowania prawa w UE. 

Celem poniższego dokumentu Q&A jest wyjaśnienie kluczowych punktów i często źle rozumianych kwestii, takich jak: użytkowanie profesjonalne, rola danych klasyfikacji CLP, oraz różnice między rozporządzeniem kosmetycznym a rozporządzeniem REACH, aby zapewnić spójne stosowanie zakazu TPO we wszystkich państwach członkowskich.

  1. Jaka jest podstawa prawna zakazu stosowania TPO w produktach kosmetycznych?

Zakaz wynika z art. 15 ust. 2 Rozporządzenia kosmetycznego. Zabrania on używania w produktach kosmetycznych substancji sklasyfikowanych jako CMR (rakotwórcze, mutagenne, reprotoksyczne) w drodze zharmonizowanej klasyfikacji – o ile nie została udzielona odpowiednia derogacja (odstępstwo).

TPO został sklasyfikowany jako substancja CMR kategorii 1B działająca szkodliwie na rozrodczość na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/197 w ramach rozporządzenia CLP (rozporządzenie (WE) nr 1272/2008). Klasyfikacja ta obowiązuje od 1 września 2025 r .

Klasyfikacja ta spowodowała obowiązkowe włączenie TPO do załącznika II (substancje zabronione) do rozporządzenia kosmetycznego poprzez rozporządzenie (UE) 2025/877. Zgodnie z rozporządzeniem kosmetycznym, musi ono wejść w życie w tym samym dniu, co zharmonizowana klasyfikacja TPO.

Obowiązkowe włączenie TPO do załącznika II (substancje zabronione) zostało omówione z państwami członkowskimi przed jego przyjęciem i prawie wszystkie państwa członkowskie zgodziły się z tą decyzją (25 państw UE głosowało za, 1 przeciw, a 1 wstrzymało się od głosu).

Komisja nie ma prawa zezwolić na dalsze stosowanie substancji CMR, chyba że zostanie przyznane odstępstwo na podstawie kompletnej dokumentacji naukowej, pozytywnej opinii SCCS (Scientific Committee on Consumer Safety, czyli Naukowy Komitet ds. Bezpieczeństwa Konsumentów -red.) i spełnienia wszystkich innych kryteriów odstępstwa – w tym braku alternatywnych substancji i wykazania zgodności z wymogami bezpieczeństwa żywności.

Nikt nie złożył wniosku o odstępstwo od TPO przed przyjęciem rozporządzenia (UE) 2025/877.

Zarabiaj nawet 10.000 zł rocznie więcej z Kartą Członkowską Beauty Razem

Karta Członkowska
Beauty Razem

to branżowy "Netflix" z ebookami, VOD, dokumentacją i stałym dostępem do grup FB.

Klikam i chcę więcej zarabiać!
Bez zobowiązań. Rezygnujesz kiedy chcesz.

Anna Kowalska

NR: 123456
Ważna do: 01.10.2025
Klikam i chcę więcej zarabiać!
Bez zobowiązań. Rezygnujesz kiedy chcesz.
  1. Czy produkty kosmetyczne zawierające TPO mogą być sprzedawane po 1 września 2025?

Nie. Od 1 września 2025 r. zabronione jest wprowadzanie do obrotu i udostępnianie na rynku produktów kosmetycznych zawierających TPO. Oznacza to, że od tej daty nie będzie można wprowadzać do obrotu nowych produktów zawierających TPO.

Produkty wprowadzone do obrotu przed tą datą nie mogą być nadal dostarczane, przekazywane ani w inny sposób udostępniane innej osobie w ramach działalności handlowej. Innymi słowy, osoby zawodowo zajmujące się branżą kosmetyczną nie mogą sprzedawać tych produktów w UE ani ich rozdawać.

Wprowadzenie do obrotu oznacza pierwsze wprowadzenie produktu kosmetycznego do obrotu na rynku UE w ramach działalności handlowej (art. 2 ust. 1 lit. g) rozporządzenia w sprawie kosmetyków). Zazwyczaj dokonuje tego producent, importer lub dystrybutor.

Udostępnienie na rynku oznacza każde późniejsze dostarczenie produktu kosmetycznego do dystrybucji, konsumpcji lub użytkowania na rynku UE w ramach działalności handlowej, odpłatnie lub nieodpłatnie. Obejmuje to sprzedaż hurtową, detaliczną oraz dostawy dla profesjonalistów.

  1. Jak zakaz dotyczy użytkowników profesjonalnych względem konsumentów?
  • Użytkownicy profesjonalni, np. stylistki paznokci, stosują produkty kosmetyczne w ramach świadczenia odpłatnych usług, stanowiących część działalności komercyjnej
  • W związku z tym  od 1 września 2025 r. użytkownik profesjonalny (np. stylistka paznokci, salon) nie będzie mógł stosować takiego produktu na swoich klientach, gdyż stanowi to „udostępnienie na rynku” w ramach działalności gospodarczej.
  • Zasada ta obowiązuje niezależnie od tego, czy produkt został zakupiony przed datą graniczną 1 września 2025.
  • Konsument, który zakupił produkt zawierający TPO przed tą datą może nadal go używać w celach prywatnych, choć zaleca się korzystanie z produktów, które nie zawierają TPO. 
  1. Co z produktami, które zostały wprowadzone na rynek przed 1 września 2025?

Rozporządzenie kosmetyczne nie przewiduje okresów „przejściowych” ani „zużycia do końca zapasów” dla substancji CMR kategorii 1A/1B. Od 1 września 2025 r. wszelkie wprowadzanie do obrotu i udostępnianie w ramach działalności handlowej musi zostać wstrzymane, nawet w przypadku produktów zakupionych przed tą datą.

Przeczytaj także

 

Przypominamy, że zmienia się tylko jeden składnik produktów. Nie ma zakazu wykonywania stylizacji paznokci

  1. Jak to się ma do zakazu stosowania mikroplastiku i brokatu w rozporządzeniu REACH, które przewidywało długie okresy przejściowe?

Rozporządzenie REACH (Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006) stanowi inną ramę prawną. Umożliwia analizę społeczno-ekonomiczną i długie okresy przejściowe w zależności od wykonalności egzekwowania przepisów i dostosowania łańcucha dostaw. 

Rozporządzenie w sprawie kosmetyków nie zawiera takich postanowień; jego głównym celem jest ochrona zdrowia ludzi.

W przypadku substancji CMR 1A/1B zakaz obowiązuje automatycznie, bez okresów przejściowych, chyba że zostanie przyznane odstępstwo (derogacja) na podstawie art. 15(2).

Manicure hybrydowy, utrwalanie pod lampą. Wytyczne komisji Europejskiej dla salonów kosmetycznych - zakaz TPO/fot. Envato

TPO jest fotoinicjatorem, przyspiesza utwardzanie materiału pod wpływem promieniowania UV/fot. Envato

  1. A co jeśli TPO jest w pełni polimeryzowane w żelu do paznokci i nie stwarza ryzyka ekspozycji?

SCCS stwierdził w 2015 r. (SCCS/1558/15), że TPO jest bezpieczny w niektórych profesjonalnych żelach do paznokci utwardzanych promieniami UV do stężenia 5% w określonych warunkach. Jednak ta opinia była sprzed nowej klasyfikacji CMR, która podnosi klasyfikację z Kategorii 2 do Kategorii 1.  Po przyjęciu klasyfikacji CMR 1A/1B wcześniejsze opinie SCCS tracą ważność, chyba że zostaną zaktualizowane w kontekście nowego wniosku na podstawie art. 15(2). W takim przypadku konieczna jest nowa ocena SCCS.

7. Co powinni teraz zrobić przedsiębiorcy i profesjonaliści?

Zaprzestać sprzedaży, dostarczania i profesjonalnego stosowania produktów zawierających TPO do 1 września 2025 r .:

  • wycofać pozostałe zapasy
  • poszukać u dostawców alternatywnych produktów zgodnych z przepisami.

W przypadku substancji budzących obawy należy monitorować zmiany przepisów na wczesnym etapie –  dyskusje na temat TPO rozpoczęły się na szczeblu grupy roboczej w marcu 2024 r . 

Przeczytaj także

  1. Czy zasady ulegną zmianie, aby umożliwić większą elastyczność w przyszłości?
  • Komisja uznała, że ​​obecne ramy prawne oferują niewielką elastyczność podmiotom gospodarczym, zwłaszcza MŚP. 
  • Złożono propozycję zmiany rozporządzenia w sprawie kosmetyków, której celem jest poprawa przewidywalności i zaangażowania interesariuszy.
  • Dopóki Parlament Europejski i Rada formalnie nie zatwierdzą tego wniosku, Komisja musi stosować prawo w jego obecnym brzmieniu.

Źródło: European Commission Dokument w oryginale znajdziesz tutaj: klik 

TPO to substancja chemiczna o nazwie tlenek difenylo-(2,4,6-trimetylobenzoilo)fosfiny INCI: Trimethylbenzoyl Diphenylphosphine Oxide.

TPO stosowane jest w kosmetologii jako składnik produktów do stylizacji paznokci, może także znajdować się w niektórych klejach do stylizacji rzęs. Jest fotoinicjatorem, przyspiesza utwardzanie materiału pod wpływem promieniowania UV.

Branża beauty podważa zasadność wprowadzenia zakazu stosowania TPO w kosmetykach, metody badawcze prowadzące do zakazu oraz protestuje przeciwko procesowi legislacyjnemu przyjętemu dla substancji CMR.

TAGI

Komentarze

Katarzyna Bochner

Katarzyna Bochner

Dziennikarka, redaktorka. Od ponad 20 lat zajmująca się branżowymi publikacjami na temat sektora kosmetycznego i beauty.

  • Albumy muzyczne bez opłat Beauty Razem

    Pakiet 15 albumów

    999,00  z VAT

    Wszystkie albumy w specjalnej cenie

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Beauty Music - Disco Set Pakiet

    Disco Set

    249,00  z VAT

    Energiczne disco pełne życia

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Beauty Music - Massage Set

    Massage Set

    249,00  z VAT

    Relaksacyjna muzyka do masażu

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Beauty Music - Energy Set

    Energy Set

    249,00  z VAT

    Szybkie i energiczne tony electro

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword

Przeczytaj także

Zapisz się, a nie przegapisz niczego ważnego. W naszym newsletterze znajdziesz informacje o najciekawszych dyskusjach, postach, produktach i nowościach, które ciągle pojawiają się w Grupie Beauty Razem!

Coś poszło nie tak. Spróbuj raz jeszcze.
Dziękujemy za zapis. Jesteśmy w kontakcie!
0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pusty