Wymienialna puszka z mydłem zamiast plastikowego dozownika. Czy aluminiowe opakowania zrewolucjonizują rynek kosmetyków?

Data publikacji: 01.07.2025

Kosmetyki zapakowane w aluminiowe puszki i traktowane jako wkłady uzupełniające do dyspenserów. Czy takie rozwiązanie może zrewolucjonizować rynek w kontekście poszukiwań ekologicznej i higienicznej alternatywy dla opakowań plastikowych? 

Według spółki Fillsy, która wprowadza takie rozwiązanie na polski rynek – tak. Przemawiają za tym doświadczenia z rynku spożywczego oraz twarde dane. Firmy kosmetyczne muszą dostosować swoje opakowania do wymogów Zielonego Ładu – ekologicznej polityki Unii Europejskiej. Zgodnie z nią do 2030 r. wszystkie opakowania znajdujące się na rynku powinny nadawać się do recyklingu. 

Na dzień dzisiejszy to utopia, chociażby z tego powodu, że nie ma tyle surowca, aby tego rodzaju opakowania produkować. Są zastrzeżenia co do jakości i bezpieczeństwa tworzyw poddawanych wielokrotnemu recyklingowi. Przetwarzanie plastiku jest drogie. Ciągle nie ma też sprawnych systemów segregowania, zbiórki, przetwarzania i utylizacji odpadów.

Problemem jest również przekonanie konsumentów do opakowań z plastiku – ten materiał został już uznany za najbardziej nieekologiczny i nie jest łatwo odwrócić ten trend. Do przeciętnego konsumenta nie trafiają argumenty, że przy odpowiednim procesie przetwarzania plastik jest bardziej ekologiczny niż szkło. 

Szkło ma też podstawową wadę – tłucze się. Trudno używać opakowań ze szkła w domu, nie mówiąc o miejscach ogólnodostępnych, jak hotele, salony kosmetyczne, fryzjerskie, spa, czy urzędy. Tu bardzo istotne są koszty, ale jeszcze bardziej bezpieczeństwo klientów i wymagania sanitarne. Ważna jest również estetyka – poszukiwane są opakowania, które spełniają wszystkie wymienione wymagania, a zarazem wpisują się w design danego miejsca. 

To Ci się przyda

Paweł Siwirski, prokurent Fillsy

Aluminium wydaje się być materiałem, który akceptujemy. Jest powszechnie wykorzystywane w pakowaniu napojów i artykułów spożywczych, ale też np. od lat jako opakowanie dezodorantów czy kosmetyków do stylizacji włosów. Z punktu widzenia ekologii ma wiele zalet.

70 proc. aluminium jest w obiegu zamkniętym, ten materiał nie ma strat na przetwarzaniu. Pusta puszka wraca na rynek po 60 dniach. W Polsce rynek recyklingu puszek aluminiowych szacuje się na poziomie 91 proc.

– podkreśla Paweł Siwirski, prokurent Fillsy.

Przekładając to na praktykę – puszkę łatwo zgnieść i przechowywać, segregowanie się opłaca, bo aluminium jest w cenie.   

 

Higiena w miejscach publicznych – co z tymi dozownikami?

System Meadow Kapsul, który wprowadza Fillsy jest oparty na dyspenserach, które są uzupełniane puszkami z produktem. Puszki, w przeciwieństwie do plastikowych butelek, nie da się otworzyć i ingerować w zawartość – jest jak nabój w syfonie. Zużywa się ją, zgniata i wrzuca do odpowiedniego pojemnika, następnie puszka jest przetwarzana i wraca na rynek. Dostępne są puszki z otwarciem od góry i takie, które ładuje się do dyspensera otwarciem do dołu – cała zawartość wpływa do dozownika (nie można jej otworzyć przed załadowaniem i nie można do niej  dolewać produktu). 

Rozwiązaniem już zainteresowały się pierwsze hotele w Polsce. Chciałoby się powiedzieć – na szczęście.

W hotelach kosmetyki dostępne są w dyspenserach, dolewane są do nich szampony, mydła, czy żele pod prysznic. Jedno z badań pokazało, że w takim opakowaniu mogą być zlewki nawet z kilku lat

– mówi Edyta Kresińska, pełnomocnik zarządu ds. rynku kosmetycznego spółki Fillsy. 

Natomiast biorąc pod uwagę swoje doświadczenie zawodowe w firmach detalicznych i hurtowych, Edyta Kresińska, uważa że przewagą takich opakowań istotną w relacji producent-kupiec w sieci handlowej, jest także oszczędność miejsca na półce. Jest to też produkt łatwiejszy w transporcie (logistyka) oraz dający możliwości ciekawych promocji (np. sprzedaż wielopaków).

Przeczytaj także

Jakie kosmetyki można pakować w opakowania z aluminium?

W aluminiowe puszki na pewno można opakować mydło w płynie, żel pod prysznic, szampon, odżywkę do włosów, a także detergenty, np. płyn do naczyń. Aluminium jest jednak reaktywnym tworzywem – jakie są ograniczenia? 

Ograniczeniem jest lepkość produktu, bo musi on swobodnie przechodzić przez pompkę dyspensera. Ważny jest skład produktu – nie może zawierać alkoholu ani chloru. Natomiast istotne jest to, że substancja, którą wlewamy do puszki nie ma kontaktu z aluminium – puszka wewnątrz pomalowana jest lakierem, który jest dopuszczony do kontaktu z żywnością, interakcja występuje nie między produktem a aluminum a między produktem a lakierem. Opakowanie daje absolutną barierowość dla światła i powietrza

– odpowiada Piotr Bojanowski, dyrektor generalny. 

Obecnie na świecie produkuje się rocznie 120 mld opakowań z tworzyw sztucznych i 400 mld puszek aluminiowych. Szacuje się, że ten przemysł może zwiększyć swoje moce o 10 proc. bez dalszych inwestycji. Dostępność opakowania jest natychmiastowa i w wystarczającej ilości, żeby móc zmienić zastosowanie opakowania. Fillsy szacuje, że do 2030 r. około 10 mld opakowań plastikowych rocznie zostanie zamienionych na opakowania aluminiowe. 

Tymczasem wyzwania środowiskowe są jednymi z najtrudniejszych do spełnienia przez przemysł. Przeczytaj więcej o opłatach, które dotykają firmy kosmetyczne: klik

Zobaczyliśmy to pierwsi

Rozwiązanie Meadow Kapsul jest chronione patentem. Po raz pierwszy zostało zaprezentowane w styczniu 2025 r. na targach w Paryżu. Polska spółka Fillsy, utworzona jako odrębny podmiot przez firmę Log-it, jest wyłącznym licencjobiorcą patentu i jako jedyna dysponuje tą technologią w skali Europy. Spółka obecnie jest na etapie rozruchu i będzie w stanie wyprodukować i napełnić produktem do 800 tys. puszek miesięcznie, docelowo moce przerobowe są ustawione na 7 mln puszek miesięcznie. Produkcja odbywa się w Polsce.

Edyta Kresińska, pełnomocnik zarządu ds. rynku kosmetycznego Fillsy; Katarzyna Bochner, Beauty Razem; Monika Świt-Popławska, starszy manager ds. projektów organizacyjnych i konsumenckich w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego

Edyta Kresińska, od ponad 20 lat zawodowo związana z branżą beauty i farmacją (ostatnio w zarządzie sieci Drogerie Jawa), objęła stanowisko pełnomocnika zarządu ds. rynku kosmetycznego spółki Fillsy i będzie rozwijała projekt w tym sektorze rynku. 

Beauty Razem było w gronie pierwszych branżowych redakcji, które mogły dziś zapoznać się z projektem debiutującym w Polsce.

TAGI

Komentarze

Katarzyna Bochner

Katarzyna Bochner

Dziennikarka, redaktorka. Od ponad 20 lat zajmująca się branżowymi publikacjami na temat sektora kosmetycznego i beauty.

  • Albumy muzyczne bez opłat Beauty Razem

    Pakiet 15 albumów

    999,00  z VAT

    Wszystkie albumy w specjalnej cenie

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Beauty Music - Disco Set Pakiet

    Disco Set

    249,00  z VAT

    Energiczne disco pełne życia

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Beauty Music - Massage Set

    Massage Set

    249,00  z VAT

    Relaksacyjna muzyka do masażu

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword
  • Beauty Music - Energy Set

    Energy Set

    249,00  z VAT

    Szybkie i energiczne tony electro

    Dodaj do koszyka
    album-art
    Sorry, no results.
    Please try another keyword

Przeczytaj także

Zapisz się, a nie przegapisz niczego ważnego. W naszym newsletterze znajdziesz informacje o najciekawszych dyskusjach, postach, produktach i nowościach, które ciągle pojawiają się w Grupie Beauty Razem!

Coś poszło nie tak. Spróbuj raz jeszcze.
Dziękujemy za zapis. Jesteśmy w kontakcie!
0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pusty